Home

Vooruit dan, weer eens een plog (afkorting van photo log). In navolging van de noest bloggende Esther, die de hele maand december zowaar elke dag een plog tevoorschijn toverde. Ik vind ze veel te arbeidsintensief, ik weet niet waar ze de moed vandaan haalt. Bovendien denk ik de hele dag in foto-onderschriften als ik plog en dan wil ik aan het eind van de dag mijn eigen gedachten weer terug. Maar goed, ze zijn wel erg leuk om te bekijken, dus voila. Een huis-tuin-en keuken-plog van mijn vrijdag met de kinders. Plog Dymph van der Gun Bij ons op de ontbijttafel: cornflakes, kefir en kinderspeelgoed. IMG_3969 O ja en een wipstoel. Die rode voeten zijn van Dochter. Ze is bijna vijf maanden oud. Wees maar blij dat ik de gewoonte heb om gezichten en namen buiten dit blog te houden, want anders blogde ik u helemaal laveloos met die kinders van mij. Dronken van verliefdheid ben ik tegenswoordigs op die twee. Blrghhh. Shudder. Wat een mupskes. IMG_3981 Als mama gaat zitten eten, moeten alle kinderen standaard eten, drinken, poepen of huilen. Zonder uitzondering. Dus eerst maar even verschonen en voeden voor ik mij weer aan mijn cornflakes kan wijden. Voeden geeft dit uitzicht. Lang kan ik er niet van genieten, want mijn Dochter gloept altijd een paar minuten aan elke borst en wil dan weer up, up and away. Places to go, people to see. Spuugje, boertje, brede grijns. Zelden zo’n levensgenieter meegemaakt als dat vrouwke. IMG_3988 De duif is vandaag de eerste van de vaste ploeg vogels die elke ochtend tijdens het ontbijt komen eten. Roodborst, heggemus, merels, mezen en vinken volgen meteen. IMG_3990 Bergen Lego uit mijn kindertijd. Hoezee voor mijn moeder die alles bewaarde. Plog Dymph van der Gun Haas draagt tegenwoordig een onderbroek en plast op een potje. In het kader van het goede voorbeeld geven. Plog Dymph van der Gun Man gaat om 10.00 uur de deur uit. Ik verstuur voor hij weggaat een sollicitatiebrief. Altijd op zoek naar leuk werk, deze zzp’er. Plog Dymph van der Gun Ik ruim de slaapkamers op. Vaste prik. Gordijnen open, bedden opengooien, kamers luchten, rondslingerende kleren en giraffes oprapen. Deze plant staat naast ons bed omdat hij tijdelijk plaats moet maken voor de kerstboom. Weet iemand hoe hij heet? Plog Dymph van der Gun Zoon laat zich Wipneus en Pim voorlezen. Ademloos, en met de eindeloze concentratiespanne van een pensionado die nergens meer naartoe hoeft en alles al heeft gezien. ‘Voor acht jaar en ouder’ staat er voorin de boekjes. Vertel dat maar eens aan deze driejarige. Man is naar zijn werk, het kleine kuiken ligt in haar bedje en wij drinken koffie en lezen voor. Superfijn momentje. Plog Dymph van der Gun Als ik de container bij de straat ga zetten, zie ik hoe de hele tuin bijna wegwaait. Serieus, ik zie de hoeken flapperen en de meeste bomen zijn de lucht al in gezwiept. Wat een wind, zeg. Plog Dymph van der Gun Ik leg aan Zoon uit dat je verhalen ook kunt vertellen met plaatjes in plaats van woorden. Hij gaat aan de slag in Whatsapp, waar hij zijn vader altijd mee bestookt op diens werk. ‘Een hondje ging met de bus naar de stad om schoenen te kopen’, was de eerste zin van dit verhaal. Plog Dymph van der Gun Ik kook pompoensoep. In de zomer met kokosmelk en koriander, nu met winterwortel, gember en komijnzaad. Een zoete, kruidige en verwarmende wintersoep. Plog Dymph van der Gun Het meisje ligt op haar schaap en vermaakt zich. De trui komt nog uit de jaren ’70, toen ik hem zelf droeg. Het zou me niks verbazen als hij door mijn moeder is geverfd met rode koolbladeren en uienschillen. As one did, back then. Plog Dymph van der Gun Soep kook ik altijd met de houten lepel die mijn overgrootvader heeft gesneden. Plog Dymph van der Gun Ik probeer minder brood te eten, voor de veelzijdigheid en de voedingsstoffen, en start onze lunch dus altijd met gebakken aardappeltjes van de dag ervoor of andere lekkere warme restjes, soep, guacamole of rauwkost. Het vergt een hele gedachtenrevolutie, grootgebracht als we zijn op zuivel en brood, maar het lukt aardig. Plog Dymph van der Gun En de boterhammen die we daarna eten zijn zelfgebakken. En dat doe ik dus niet om een beetje charmant over te komen in zo’n plog ofzo, hoor. Man bakt serieus elke twee dagen een brood van biologisch speltmeel. Het is een van de dingen die hem zijn superheldencape hebben bezorgd. Plog Dymph van der Gun Brand in het dorp op het speelkleed. Gelukkig wordt er snel geblust. Plog Dymph van der Gun We gaan door de wind op weg naar de biologische zuivelboerderij in ons dorp, net als elke vrijdag. Met een slapend kuiken in de wagen, de wind op mijn gezicht en een zingende kleuter naast me op zijn loopfiets voel ik me even echt heel erg gelukkig.

Pieter Post, Pieter Post,

met zijn poes verdient de kost.

Vogels in de bomen

zien hem fluitend komen,

Pieter is als vriend steeds bij de hand.’

Plog Dymph van der Gun Ze snoeien de bomen in dit dorp altijd zo rigoureus. Ik kan er niet goed aan wennen. Plog Dymph van der Gun Ik hoop dat ze dat nooit zullen doen met de platanen op het dorpsplein. Plog Dymph van der Gun Ik vergeet foto’s te maken in het ekowinkeltje van de biologische zuivelboerderij. Het is er zo lekker en zo fijn allemaal. En ze hebben veel meer dan alleen kaas en kwark. Kijk hier maar voor de website van zuivelboerderij Groenhouten. Plog Dymph van der Gun Fraai uitzicht vanaf het erf. Plog Dymph van der Gun ’s Middags lezen we verder in Wipneus en Pim, draai ik een paar wassen en ga ik eten koken. Kijk mij nou staan met die muppet op mijn buik. Ze slaapt er gegarandeerd een klein uurtje in, zo aan het einde van de dag, en het geeft mij twee vrije handen voor de maaltijd. Peuter kijkt dan altijd zijn dagelijkse filmpjes. Hij mag dan een gevorderde lettervreter zijn wat betreft voorleesniveau: het moeten wel zachtaardige verhalen zijn. Dat blijkt ook uit zijn kijkgedrag: de dingen zijn hem snel te spannend en hij wordt verdrietig van elk verdrietje dat hij ziet. Hij voelt zich met zijn drieenhalf jaar nog altijd het fijnst met Teletubbies en BumbaPlog Dymph van der GunPlog Dymph van der Gun Er staan mooie dingen in mijn keukenkast, daar word ik blij van.

Man komt altijd pas om 20.00 uur van zijn werk op de drie dagen dat hij werkt, dus ik doe het avondspitsuur alleen. Tussen 16.00 en 19.30 heb ik twee vermoeide kinders en een lijf dat zelf ook liever in de zon op een terrasje had gezeten met een grote schotel tapas en een koud pilsje. In plaats daarvan mag ik eten koken en daarna iedereen voeren, voeden, verschonen, wassen, baden, poetsen, boeren en naar bed brengen. Ik zal het je eerlijk zeggen: Als ik een petje had, nam ik het voor mezelf af. Plog Dymph van der Gun We eten vegaburgertjes, rode kool uit een pot en gekookte aardappels. Alles ziet er even onsmakelijk uit op de foto, met dat warmgele kunstlicht. Ooit zal ik weer de puf hebben voor smakelijk en creatief eten. En – ook niet onbelangrijk – een publiek dat het kan waarderen. Plog Dymph van der Gun We proberen een sojavariant van vanille- en hopjesvla met hagelslag. Ook zuivel mag een stuk minder hier in huis. Koeienmelk is voor kalfjes. Maar wat gebruiken we eigenlijk veel zuivel. En wat is het ook lekker. Plog Dymph van der Gun Als iedereen dan om 19.30 onder zeil is en Man nog niet thuis speel ik een paar woorden Wordfeud met mijn broer en mijn moeder. Ik drink een alcoholvrij biertje… Plog Dymph van der Gun en ga dan drie wassen ophangen en het dagelijkse slagveld in de woonkamer opruimen. Vanaf 21.00 uur heb ik het dagelijkse Uurtje Voor Mezelf. Het worden er twee, om dit plog af te maken. Om 23.00 ga ik de nachtdienst in: ik kruip in bed bij de baby die elke 2 uur bij me drinkt en nog vaker gewoon aan de borst wil zonder te drinken, om meteen weer met een mond vol in slaap te vallen, die muppet. In het grote bed waar ook de peuter ’s nachts vaak nog bij kruipt en waar de dag om 6.00 uur altijd weer begint. Het slaaptekort is schrijnend, maar wat is het er knus, knus, knus..

10 thoughts on “Plog op vrijdag

  1. Leuk om te lezen! Een maand is niets vergeleken bij 10e.nl, die het een heel jaar deed.. Ik vond het leuk om te doen, dat scheelt en geeft energie.. En ik bedenk nooit foto-onderschriften gedurende de dag, dat doe ik pas als ik het plog maak. Keeping it simple..
    Respect voor jouw drukke schema!

    • Jouw plogs zijn ook altijd leuk. Ik moet er soms erg om lachen. En over mijn drukke schema: eindeloos respect voor alleenstaande ouders. Kinderen en een huishouden draaien en dan ook nog werken? Hoe houden mensen dat vol? Petje af, single mums and dads!

  2. ooh Dymph. Die borstkindekes…. Wat een intensieve tijd. Maar zo fijn ook. Mooi hoe jij er helemaal in zit en je er doorheen laveert. Doe je goed volgens mij! En weet: je krijgt tijd terug. Ooit;-) Maar het blijft zo fijn om samen te zijn… Fijn plog!

    • Jij kunt het weten, je hebt er drie! Lijkt me wel raar hoor, als ze ineens allebei op school zitten. Dan heb je wel wat meer tijd maar dan zijn ze niet meer bij je! Ik weet niet of ik er al wel aan toe ben, aan school… Dan inderdaad nog maar even lekker genieten van het samen zijn. En van samen slapen, natuurlijk.

  3. Ik heb van dit plog genoten! de foto’s zijn prachtig en hebben stuk voor stuk iets wat hem bijzonder maakt. En ik leef met je mee, ik weet hoe lastig het is met kleine kinderen, de aandacht die ze nodig hebben enz enz. Toch breng je het alsof het een klein feestje is. Wat fijn!

reageer

