Home

tuin winter Dymph van der Gun Uit het raam van mijn werkkamer kan ik weer door de takken van de walnotenboom heen kijken, in de verte, waar de autootjes vanaf de rivierdijk over de doorgaande weg ons dorp binnenrijden. Altijd fijn om je ogen tijdens het werken even van het beeldscherm te halen en in de verte te laten dwalen. UPC heeft er vandaag op mijn werkdag in het thuiskantoor de brui aan gegeven en Man heeft vandaag de kinderen. Ik ben internet- en kinderloos! Een mooi moment om eens met je door onze tuin te lopen, dacht ik zo. Kijk, daar beneden zie je er al een hoekje van. tuin winter Dymph van der Gun natuurspeeltuin tuin winter Dymph van der Gun Aan de andere kant van mijn zolderkamer kijk je door de dakramen uit op de akkers en de natuurspeeltuin voor ons huis. Ik hou ervan dat alles rond deze tijd kaal is: de akkers geploegd, de tuinen gesnoeid, de natuur teruggetrokken onder de aarde, onzichtbaar, sluimerend, vruchtbaar in stilte. tuin winter Dymph van der Gun Ik heb de haag aan de achterkant van de tuin teruggesnoeid tot op zo’n twee meter. De takken liggen in een grote hoop op het terras. Ik denk dat ik ze laat liggen deze winter, want er komen roodborstjes en winterkoninkjes in zitten. Het is een mooie schuilplek voor de kleine vogeltjes als ik straks weer voer voor ze ophang. Dan kunnen ze daar zitten en de buurkatten uitlachen. tuin winter Dymph van der Gun Het Franse uitzicht dat we deze zomer aan de zijkant van ons huis hadden, met een gouden korenveld en oorverdovend krekelgeluid aan het einde van de middag, heeft plaatsgemaakt voor geploegde klei. Mijn Groningse hart gaat ervan open. wilgenhut winter Dymph van der Gun De wilgenhut in de hoek van de tuin moet komend voorjaar opgelapt worden. Een paar takken zijn losgekomen waar ik ze bijeengebonden had, en hoewel alle wilgentenen aanvankelijk uitbotten en goed aan leken te slaan, is er toch een aantal doodgegaan. De hut is nu kaal, net als echte bomen. Onze levende iglo. tuin winter Dymph van der Gun Toen we hier kwamen wonen, bijna een jaar geleden, was de tuin niet meer dan een grasveld met een hek erom. We legden de borders aan en plantten een laurierhaag langs het hek voor beschutting tegen de wind. We zullen zien of we die borders de komende jaren zo weelderig krijgen als ik ze voor me zie… Na de bloei van al het zaaigoed van deze zomer ligt het er nu weer kaal bij. Kijk, daar staat het Zonsondergangbankje tegen de muur. In de zomer stonden er tafels, stoeltjes en parasolletjes bij. Ik had er af en toe mijn buitenkantoor, we zaten we er elke avond buiten te eten we keken er naar de zonsondergang die laag en kleurrijk boven de horizon hing tot de vleermuizen verschenen en de uiltjes begonnen te roepen. pruimenboom tuin winter Dymph van der Gun De voortuin kijkt uit op een natuurspeeltuin waar mijn kinderen de komende 10 jaar verplicht rond moeten rennen met blote voeten en modder in hun haar. tuin winter Dymph van der Gun Kijk, de voortuin, oftewel de grondbak. Mag nog helemaal aangelegd worden. Ik zie een bankje voor me, onder het raam, waar ik thee zit te drinken om er streng op toe te kunnen zien dat mijn kinderen in de natuurspeeltuin blijven om met zand, stenen en water te spelen tot ze erbij neervallen. En verder veel stokrozen en vingerhoedskruid. Van dat weelderig roze dat een beetje wiegt in de wind en waar altijd bijtjes in zoemen. tuin winter Dymph van der Gun Kijk ons daar nou wonen, op het einde van het rijtje, aan de rand van het dorp. Het is maar een heel normaal huis uit de jaren ’70, net zo oud als ik zelf ben, maar binnen biedt het een verrassende zee van ruimte met vijf slaapkamers op drie verdiepingen en veel licht. En het voelt er gewoon zo goed. Het was meteen thuiskomen hier, een jaar geleden. In het hoekje met de dennebomen gaat de middelste boom verdwijnen. Dat geeft de pruimenboom en de andere dennenboom meer ruimte en zo komt er ook plaats voor een soort wilde natuurhoek, met een kleine houtwal langs het hek, een insectenhotel en vlinderstruiken. egelhuis tuin winter Dymph van der Gun Onder de dennen staat nu al een egelonderkomen. Geen idee of er iemand in zal komen te wonen, deze winter. De meeste egels zijn al onder zeil, denk ik. Ik kom de uitwerpselen nu ook niet meer tegen in de tuin. pruimenboom tuin winter Dymph van der Gun Kijk, we wonen op nummer vijf. Het raampje van het toilet is zo smal dat we ons daar in ieder geval geen zorgen hoeven te maken over inbrekers. tuin winter Dymph van der Gun Ik heb vanochtend voor de laatste keer de blaadjes van de walnoot bijeen geharkt. De takken zijn nu echt kaal en het gras groeit niet meer. Tijd om het gazon te laten slapen tot het voorjaar. tuin winter Dymph van der Gun Die border daarzo, tegen het schuurtje, ligt recht tegenover de glazen schuifpui, daar waar we spelen en aan tafel zitten. Ik ben van plan er komend voorjaar grondig de schop in te zetten: ik wil er bloemen die van het vroege voorjaar tot het late najaar kleur geven. En een vuurdoorn voor de merels en de mussen. De schuur sauzen we wit, en op de plek van die grote stapel stenen daar links, naast de poort, komt deze winter het lutje potje te staan; het buitenslaaphuisje voor baby’s. Zoon sliep erin als een roosje, in onze vorige tuin, en nu is de beurt aan dochter. speelgoed tuin winter Dymph van der Gun Buiten spelen kan altijd. zandbak tuin winter Dymph van der Gun Ook in de zandbak / beek-met-stenen / zelf-aangeplant-bos-in-het-water-bak. tuin winter Dymph van der Gun Ik heb zoveel plannen, mensen. En verlangens. Je hebt nog niet de helft gehoord. Maar ik mag er de tijd voor nemen. Ademhalen. We hebben het goed hier. walnoot tuin winter Dymph van der Gun De walnotenboom is nu al een grote liefde. Ik maakte onlangs zelfs inkt van de bolsters. walnotenboom tuin winter Dymph van der Gun En ’s avonds – of nee, aan het eind van de middag al, zo vlak voor de winterzonnewende – gebeurt er op zonnige dagen tussen de takken van de walnoot zoiets aan de hemel. kaardebol tuin winter Dymph van der Gun Tussen de afgeknipte kaardebollen kleeft een wit donsveertje. tuin winter Dymph van der Gun Kom, we gaan naar binnen.

2 thoughts on “De tuin zo vlak voor de winter

  1. Ademhalen .. en glimlachen, toch?
    😉
    Ik vind het een heel mooie combi; toch niet alleen (een rijtje) en toch zoveel vrijheid! en ruimte om te doen hoe jij het wilt.
    Mooi hoor!

reageer

