Home

Walnoten Dymph van der Gun

Walnoteninkt. Ik zie dat dan op het blog van Octavie, waar ik altijd vreselijk blij van word, en denk dan meteen: WILLIKOOKWILLIKOOKWILLIKOOK. (Wat zeg je? Denken in hoofdletters? Ja hoor, kan best. Doe ik heel vaak.)

Wij hebben in de tuin immers mijn grote vriend De walnotenboom, die mij dit jaar behalve schaduw, bladerdak, flonkerend zonlicht, ruisende takken, ritselende blaadjes, hangmat, schommel en klimboom ook 4000 kilo noten heeft gegeven. En die werden per stuk afgeleverd in een rottende bolster, door Man allemaal fluks afgevoerd in de biobak omdat ze het grasveld -oeps, gazon – geen goed schijnen te doen. Maar bij het allerlaatste emmertje noten dat van de boom kwam, eraf gezwiept door de herfststormen tot er geen nootje meer aan zat, riep ik tegen Man: ‘Afblijven van die bolsters! Ik heb er een emmertje van nodig.’ Want wat Octavie kan, kan ik ook.

Walnoteninkt Dymph van der Gun

Rottende bolsters: check.

Walnoteninkt Dymph van der Gun

Schone potten: check.

Walnoteninkt Dymph van der Gun

Ingrediënten: check.

Walnoteninkt Dymph van der Gun

Heksenpan op het vuur

Walnoteninkt Dymph van der Gun

Door een stuk doek gieten

Walnoteninkt Dymph van der Gun

Tadaa!

.
En ziehier. Mensen, hoe ambachtelijker, hoe zaligmakender, de laatste tijd. Ik zal wel oud zitten te worden hierzo, in mijn deurp aan de rivier.

Mmmmm.

Oja en hoe deed ik dat dan? Netjes volgens de instructies. Rottende bolsters in een pan, wat water erbij en zachtjes laten koken. Na een uur of langer een schep zeezout en een scheut natuurazijn erbij en dan nog een half uurtje koken. De prut eruit scheppen en de inkt door een stuk doek in een schone pot gieten. Arabische gom toevoegen zodat de inkt beter aan het papier hecht. Hoepla!

8 thoughts on “Walnoteninkt

    • Ja, ik had hem nog wel bruiner willen hebben. Heb het nu bij anderhalf uur koken gelaten: volgende keer laat ik hem nog wat langer pruttelen. Ik heb vooral zin om ermee te tekenen met een penseel, lekker dik en nat en groot.

  1. Pingback: De tuin zo vlak voor de winter | haal adem. glimlach.

reageer

