Home

Ik kan nou wel de hele tijd logjes plaatsen in stemmige herfstkleuren, over noten en paddenstoelen en meer van dat soort eindejaarsverschijnselen, maar ondertussen heb ik gister voor op mijn werktafel een handvol van dittem uit de tuin gehaald:

bloemen Dymph van der Gun

Het zijn de laatste dagen van oktober en nog steeds levert de tuin elke dag felle kleuren. Je moet wel even zoeken tussen het doorgeschoten onkruid en de bruine blaadjes, maar toch. We leven nog steeds elke dag met frisse bloemen op tafel. Pure overvloed vind ik dat.

En ook: ik stond in de keuken met een slapende baby op mijn schouder en zag een man de tuin in lopen. Een stoere man, met een hoofd vol krullen en een ruige baard. Hij had een baby op zijn arm en een bos wilde bloemen in zijn hand: witte en roze cosmea. Het was een oude vriend van me, nog van een andere tijd. Een tijd met een kunstacademie en een vriendengroep van vrijgezellen en veel bruin bier op Utrechtse terrassen. Een tijd van allerlei dingen die voorbijgaan. Maar toen ik die man in mijn tuin begroette, zag ik ook wat nooit voorbijgaat. Waarom je zo verliefd kunt zijn op een mens, man of vrouw. Omdat hij werkershanden heeft en een zachte glimlach, bijvoorbeeld. Ruige stoppels en een zachte blik. Omdat hij licht geeft, zoals sommige mensen doen. En zo sta je daar dan, jaren later, in je eigen tuin, met een slapend kind op je schouder, tegenover een oude vriend die licht geeft, met een baby op zijn arm en een bos bloemen in zijn hand. Pure overvloed is dat.

cosmea

bloemen Dymph van der Gun

Je hebt ze me zelf gestuurd, zei hij ook nog.

bloemen Dymph van der Gun

reageer

