Home

Ik zocht eens wat  tuintekeningen op.
schetsboek tekening Dymph van der Gun
bloemen tuin tekening Dymph van der Gun

Buiten staat niks stil. Na elk briesje staat een bloem anders in z’n polletje en valt het licht anders op het blad. Of wat je tekent heeft pootjes en loopt net even de andere kant op. Ik probeer gewoon maar heel goed te kijken hoe iets in elkaar zit of wat lichtval met de kleuren doet. Dan kan ik de boel zelf aanvullen of reconstrueren. Tekenen naar waarneming lijkt moeilijk, maar dat is het eigenlijk helemaal niet. Je hebt door die voortdurende beweging van je onderwerp (en van je eigen standpunt) een vrijbrief voor hoe je je reconstructie van het beeld aanpakt.

goudsbloem tekening Dymph van der Gun oostindische kers tekening Dymph van der Gun papaver zaaddozen tekening Dymph van der Gun veer vlaamse gaai tekening Dymph van der Gun beukenootje tekening Dymph van der Gun eikel tekening Dymph van der Gun
lathyrus tekening Dymph van der Gun
kikker pad tekening Dymph van der Gun

Natekenen van foto’s lijkt makkelijker omdat het model stilstaat. En omdat je de vertaalslag van drie naar twee dimensies niet hoeft te maken. De valkuil is dat je te precies probeert na te maken wat je ziet. Dan gaat je tekening morsdood. Ik geef mezelf bij het natekenen van foto’s de vrijheid om alleen die lijnen te gebruiken die ik wil hebben en de rest aan te vullen. En het resultaat hoeft helemaal niet op het origineel te lijken.

roodborst tekening Dymph van der Gun
lijster tekening Dymph van der Gun koolmees tekening Dymph van der Gun egel tekening Dymph van der Gun cosmea zaad tekening Dymph van der Gun klaproos zaad tekening Dymph van der Gun  stokroos zaad tekening Dymph van der Gun zaad oostindische kers tekening Dymph van der Gun<
tuin bloemen tekening Dymph van der Gun
roodborst tekening Dymph van der Gun

Tekenen uit het hoofd is het moeilijkst. Gewoon omdat ik zelden het dekseltje van de vrij stromende creativiteit open krijg. Als ik het vermaldijde potje überhaupt al kan vinden. Maar het gaat steeds beter naarmate ik meer teken. Alles wat ooit uit mijn pen is gekomen wordt toegevoegd aan een soort basisrepertoire om uit te putten. Een beetje zoals je steeds beter kunt koken als je eerst veel recepten hebt geprobeerd. En het resultaat van uit het hoofd tekenen is de ultieme vrijheid. Want ik ben de koning in het rijk van de beelden op mijn paper. Moehaha.

kat tekening Dymph van der Gun
kat poes
poes tekening Dymph van der Gun

10 thoughts on “Tekenen in de tuin

  1. Hallo,
    Herkenning wat betreft het tekenen vanuit jezelf! Ik teken ongeveer een jaar dansers na van foto en filmpjes die ik stil zet. Nu teken ik ze soms vanuit mezelf omdat ik weet hoe zo’n lichaam een beetje in elkaar zit. Mooie tekeningen trouwens, allemaal!

    • Ja, zo gaat dat inderdaad. Je maakt een soort mentale database met visuele informatie. En je doet steeds meer kennis op over het menselijk lichaam, in jouw geval. Leuk!

reageer

