Home

Ik schreef over een leven met je kinderen dichtbij je en je handen in de aarde. Over tomaten kweken bij de warme bakstenen muur en over hoe dat het kleinst en tegelijkertijd het grootst denkbare leven zou zijn. Nou, dat van die tomaten is deze zomer nog niet helemaal uit de verf gekomen. Vier kleine tomaten hebben we gister geoogst. Gelukkig houdt een van de planten het nog niet voor gezien en lijken er – met een beetje goede nazomer – nog een paar tomaatjes onderweg. Deze plant is het zo te zien in ieder geval eens met mijn theorie over warme bakstenen en vleit zich er vlijtig tegenaan, vlakbij de ooit door een storm geknakte zonnebloem die zich ook weer omhoog groeit richting de nazomerzon.

Haal adem. Glimlach. blog Dymph van der Gun

En de komst van die vier tomaten, die moet je natuurlijk gewoon vieren. Met mozarella en verse basilicum, peper en olijfolie. Op knapperig stokbrood uit de oven.

Haal adem. Glimlach. blog Dymph van der Gun

Daarna was er zomaar een moment dat de peuter – die drie weken voor de komst van de baby is opgehouden  met zijn middagslaapjes – én de zuigeling toch zomaar tegelijkertijd even sliepen en ik buiten op de tuinbank lag. Kijk maar naar mijn uitzicht. Op deze milde nazomerdag. Denk je er tegen de lichte lucht zwermen libellen bij, ze zijn hier overal. Ik vind het magische wezens, betoverend mooi. ‘Drakenvliegen’ zijn het in het Engels: dragonflies.

Haal adem. Glimlach. blog Dymph van der Gun

Haal adem. Glimlach. blog Dymph van der Gun

Met koffie en vlaai en Man naast me in het zonnetje. Koffie is na negen maanden onthouding bijna een extatisch genoegen. Net als alle theetjes die ik op het internet bestelde trouwens, en die deze dag arriveerden, biologische thee in prachtige doosjes: hartstikke duur en superlekker en een echt cadeautje helemaal voor mezelf. En zo veel dat ze bijna mijn keukenkastje uit komen zetten als je het deurtje opendoet. Smullen.

Haal adem. Glimlach. blog Dymph van der Gun

Maar het grootste geluk? Dat lag te tukken op haar schaap. En haar broer lag in zijn bedje.

Haal adem. Glimlach. blog Dymph van der Gun

2 thoughts on “Nazomerdag

reageer

