Home

De lathyrus begint te bloeien op de wilgenhut die we dit voorjaar in de tuin hebben gebouwd. Aan bijna alle baleinen van de hut zitten nu nieuwe twijgen. Ze zijn al bijna lang genoeg om zijwaarts door de hut te vlechten, zodat hij helemaal dicht kan groeien met levend hout. Sommige blaadjes worden wel wat dor en geel, vooral aan de onderste, kleine wilgentenen die ik heb geplant. Ik denk dat ik hem deze zomer maar een beetje blijf bewateren tot hij goed geworteld is.

wilgenhut
wilgenhut lathyrus
wilgenhut lathyrus

Hoe meer lathyrusbloemen je plukt voor in je huis, hoe meer bloemen je krijgt aan de plant. En ze ruiken verrukkelijk.

lathyrustekening lathyrus

6 thoughts on “De wilgenhut krijgt paarse bloemen

  1. Ha die Dymph,
    M’n eerste gedachte was: o wat mooi.
    Elk jaar probeer ik het weer met de lathyrus, of niks of een paar en dit jaar zitten de zakjes nog in de voorraaddoos zaden.
    Volgend jaar toch maar weer eens poging.
    En die geur, hemels.

    • Misschien kan het nu nog wel, toch? Rechtstreeks in de tuin? Ze bloeien nog tot heel laat. Niet twee keer op dezelfde plek planten, dat weet ik wel, en om veel bloemen te krijgen veel bloemen plukken.

  2. mooi zeg, die lathyrus zo tegen de wilgenhut. Ik heb hier ook lathyrus staan maar ik was laat met zaaien, dus ik moet nog even geduld hebben. Erg mooie tekening ook die je erbij gemaakt hebt.

    • Ik heb ze in het voorjaar eerst binnen gezaaid en de kleine plantjes begin april buiten gezet. Dat is kennelijk een goede start geweest.

      (En praten, natuurlijk. Lange gesprekken. Lathyrus houdt van diepgang, dus ik praat veel tegen ze over filosofie en religie. Maar voetbalverslagen doen het gek genoeg ook heel goed.)

reageer

