Home

Ik was jarig op de dag voor vaderdag, dus vroeg Man mij ’s ochtends: ‘Maar als ik de croissantjes voor morgen moet bewaren, wat wil je dan vandaag voor ontbijt op bed?’ ‘Verzin maar iets’, zei ik. ‘Zo feestelijk mogelijk.’ De peuter sprong uit het grote bed in het kielzog van zijn vader en ik draaide mij onder het dekbed nog eens om.

Dymph van der Gun

Pannekoeken werden het. En stukjes sappige peer om in een bakje gesmolten chocolade te dopen. Mijn verjaardagscadeau was een egelonderkomen voor in de tuin en beneden hingen er ballonnen aan mijn stoel en slingers aan het plafond. Verjaardagen, daar is die Man van mij goed in. Laat dat maar aan hem over.

Ik mocht kiezen waar we naartoe gingen op mijn verjaardag, dus ik koos de Ouders Natuurlijk Beurs. Alwaar het druk en vol was maar het volk sympathiek en de meutes kinderen opmerkelijk relaxt. Ik zag er allemaal beroemdheden, helden van mij uit de internetwereld van borstvoeding en responsief ouderschap en babydragen en duurzame producten en gezonde voeding. Gonneke van Eurolac bijvoorbeeld, en Stefan Kleintjes van Borstvoeding.com. En de Groene Vrouw was er ook, glorieus in een groene jurk. Magazine Kiind.nl. Groene webshop Green Jump. En omdat gevilte schapenvachten en een flinke startvoorraad wasbare luiers en verschillende soorten draagdoeken en rvs-drinkflessen en antroposofisch speelgoed, die allemaal op mijn lijstje staan van schatten voor mezelf en de kinderen, een paar flinke ribben uit mijn door de zwangerschap toch al zo op de proef gestelde lijf zouden kosten, liet ik het maar even bij een paar kleine aanschaffen.

Leven met het jaar

knuffelpopje wol en katoen

Een boek, een knuffelpopje van wol en katoen voor mijn aanstaande babydochter, mooie kaartjes, lekkere hapjes en – een ware traktatie voor de vrouw die normaal gesproken al die prachtige, hippe retro kinderkleertjes van biologische katoen niet kan kopen (niet te duur maar wel te veel geld): twee babymaillotjes. Want, zo had ik verzonnen, als ik haar dan straks in door mijn oma gemaakte beschaafde, gebreide pasteljurkjes van 65 jaar geleden hijs, moeten er maar een paar padenstoelenpunkbeentjes onderuit steken, en een dikke paddestoelenluierkont. Elke keer als ik die maillotjes zie, maak ik van binnen een klein sprongetje.

baby maillot

Er kwam lekker niemand op verjaardagsvisite en de volgende dag deden we het ontbijt op bed nog eens dunnetjes over met het vaderdagontbijt, inclusief croissantjes en een door zoon met de gastouder gefabriekt vaderdagbierglas. Ik snoeide de coniferenhaag en zaagde daarbij door drie verlengsnoeren heen, man maaide het gras en het leven was goed.

Hiep, hiep voor mij.
En nog eens.

Dymph van der Gun

3 thoughts on “Verjaardag

reageer

