Home

Wij fietsten vanochtend ons rondje van negen kilometer door de polder en over de dijk, Zoon en ik, met als vaste tussenstop de molen in Kekerdom. ‘Hij draait!’ riep de peuter. ‘Ik dacht dat het donderdag was maar het is zaterdag en de molen draait!’ Op de vier kilometer tussen ons huis en de molen hadden we een imker aan het werk gezien met zijn bijenkasten in een veld vol koolzaad en rietdekkers op het dak van een oude hoeve. Bij de molen waren drie van de zeven vrijwillige molenaars bezig met reparaties en onderhoud. We zaten bij de draaiende molen aan een picknicktafel, kregen thee van de molenaar en praatten over windvang en  wieken. Bij De Waard van Kekerdom was er daarna biologische appeltaart uit de regio en danste Zoon op de oude jazz die uit de speaker klonk.

Eenmaal thuis, toen het kuiken aan zijn middagslaap begon, pakte ik de grote koffer uit die ik van mijn moeder mee had gekregen. Hij zat vol met kinderkleertjes. De kleertjes die mijn oma voor haar maakte bij haar geboorte, nog smetteloos wit en in perfecte staat. Alles gehaakt, gebreid en genaaid met ouderwets vakmanschap.

kinderkleertjes

Gebreide witte overslaghempjes uit de tijd van voor de rompertjes, met zachtroze randjes. Een zachtgroen babycapeje met knoopjes en een koord. Jurkjes met kant, fijngebreide truitjes, sokjes met pomponnetjes.

overslaghemdjes

babycape

kanten jurkje

babysokjes

Mijn moeder deed dat handwerk 25 jaar later, toen zij mij kreeg, nog eens dunnetjes over… in een glorieuze jaren ’70 stijl. Met veel kleur, breisels, stempels en batik. Sleutelwoord: de kiel.

kinderkleren seventies

seventies kielen

kiel

Heel blij word ik ervan, die koffer met kleren. En het meisje in mijn buik hopelijk ook.

kiel batik

9 thoughts on “Ambacht

  1. grappig dymph, dat groene kieltje deed me erg denken aan de jakjes die ik vroeger batikte voor nieuwgeborenen (met een olifantje erop). helaas nooit een foto van genomen, anders had je die gekregen.
    en ambachten moeten blijven, ze zijn heerlijk om te beoefenen!

    • Ach zo leuk, hier ook gestempelde Nijntjes en gebatikte appeltjes, van alles. En dat het de tand des tijds zo goed heeft doorstaan! Dankzij mijn ma, die alles zo zorgvuldig heeft bewaard.

    • Ja, erg zorgvuldig behandeld en bewaard al die jaren. Zo anders dan nu. Volgens mij worden veel dingen gemaakt op een korte gebruiksduur. Zo is alles eigenlijk wegwerp, als je het goed bekijkt… De zorgvuldigheid hiervan vind ik ook heel liefdevol voelen.

  2. Wat een fijn fietstochtje voor jou en Zoon. En wat heerlijk zo’n goed bewaarde schatten.
    Een meisje, en dan met alvast zo’n mooie verzameling kleertjes. Daar gaat ze vast van houden, ze zijn met zoveel liefde gemaakt, en zeker als haar mama haar er met nog veel meer liefde in kleedt.

    • Dat fietsrondje is precies fijn. Meestal maakt hij het met zijn vader op de donderdag, vandaar dat hij dacht dat de molen niet open zou zijn. Dan zitten ze er altijd vlakbij met z’n tweeen, op een bankje met uitzicht op de molen en wat lekkers om te eten. Supermannen.

  3. Pingback: Verjaardag | haal adem. glimlach.

reageer

