Home

Ik zag op het blog van Plien dat ze een wilgenhut aan het bouwen was en die had het weer van Tantehilde en Mme Zsazsa die hadden het weer van Naais die er ook een fraaie handleiding bij vermeldde. En het enige wat ik daarna wekenlang dacht was: willikookwillikookwillikookwillikook. Want het toeval wil dat ik een ineens een grote tuin heb die nu voornamelijk uit gras bestaat en als een leeg canvas op mij ligt te wachten en dat ik in wilgenknotland woon, hierzo in de polder bij de rivier, en dat ik heel blij word van wilgen en vooral van hutten die helemaal uit zichzelf in groene iglobomen veranderen.

En toen?

Toen was het steeds koud buiten en ik kende niemand met een wilg en ik was de hele tijd moe of aan het werk. Ik zag het er niet van komen, die hut. En nog steeds dacht ik: willikookwillikookwillikookwillikook.

Tot ik deze week op een dag mijn dagelijkse halfuurswandeling ging doen en mijn voeten zomaar precies de andere kant op liepen dan anders. Ik liep het dorp uit, langs onze biologische zuivelboerderij met het fijne ekowinkeltje, en dacht: Ik zal vrijdag eens aan Boerin M. en Boer P. vragen of zij wel eens wilgen knotten. Ik liep de bocht om, waar de weg langs de stal loopt, en wat zag ik? Boer P. was een hele rij grote wilgen achter het erf aan het knotten. Het weiland lag vol met stapels wilgentenen en stammetjes en het lentezonnetje riep: ‘Kijk dan! Snap je nou waarom je deze kant uit loopt?’

wilgenhut

wilgenhut

Ik mocht wilgentenen meenemen, zoveel als ik maar wilde. Ik haalde Man en Zoon plus mijn rode bolide en trok mijn blubberschoenen aan. Bij de boerderij dartelde de boerderijpoes om mijn peuterkind heen en hij liep in zijn rode laarzen door de natte aarde en op het erf droeg Man mijn wilgentenen naar mijn auto. Meer is er niet voor nodig om mij volmaakt gelukkig te maken.

wilgenhut

wilgenhut

Dit is de huidige status van onze wilgenhut:

wilgenhut

Ik houd je op de hoogte.
Klik voor het vervolg op de wilgenhut-tag of hier!

Met dank aan de leukste boeren van Nederland.

 

9 thoughts on “Wilgenhut

  1. Je kent heus wel iemand met een wilg. Mij. Alleen niet in de buurt. Als je zelf een wilg wilt, kun je een wilgetak in de grond stoppen en dan slaat hij misschien wel aan. Kun je naar hartelust hutten oogsten. In plaats van oogsthutten. Haha.

    • Ja, goed idee, maar tegen de tijd dat ik daarvan de eerste 30 meterslange wilgentenen van kan oogsten voor een hut, is mijn zoon het huis uit! Zit ik als omaatje zelf in die hut…

  2. Ja hoor, een goede twijg van ca 30 cm lengte in de grond. En met vlier idem dito. Zo heb ik al menig wilgenstruik in mijn bostuin gecreëerd. Gewoon doen.

  3. Pingback: Wilgenhut (2) | haal adem. glimlach.

reageer

