Home

water

Baden is goed voor een vrouw, zei ze. Haar buik deed pijn en er moest iets liefdevols aan te pas komen, iets lavends en koesterends en geruststellends. Dus dook ze ergens op internet twee kortingsbonnen op en nam mij op maandagavond zomaar mee in bad.  Bronwater uit eigen bodem wordt er opgepompt, thermaal water dat door z’n zouten en mineralen en ionen een heilzame werking heeft. Zeggen ze. Het stroomt er door het van onder belichte en fris betegelde en sensueel golvende en met bubbelplekken en massagestralen doorstroomde en met klatervallen overwaterde badparadijs. Geen diepe baden met strenge lijnen op de bodem en startblokken aan het uiteinde van het bad, waar je rechttoe, rechtaan je spieren traint, maar een bad waarin je overal kunt staan – ik vind dat heel fijn want ik heb… ehm… dieptevrees, bestaat dat? – en waarin de watertemperatuur vriendelijk tegen je glimlacht: ‘Kom, poedel nog wat. Beentje strekken, baantje slaan, beetje drijven. Hier heb je een bubbel. Lekker, he? Kijk, stroomversnellinkje derbij, hier die golvende hoek om, dat zwemt zo lekker weg.’

Zwembad, bubbelbad, sauna, stoomruimte, zoutbad. En tegen de tijd dat mijn lichaam zich tot mijn verbazing losser en losser begon te voelen, gekoesterd en verzacht, met een ontspannen geest, een beetje in de richting van hoe het kan voelen na een goede pot Sivanandayoga, zwom ik onder een paar plastic flappen door naar het buitenbad, waar in de flarden stoom die van het warme water opstegen in de bijna-vrieskou de allesoverheersende sensatie de geur van bos was, van de bomen rondom, hun laatste bladeren van onderaf verlicht tegen de zwarte hemel, met de belofte van de winter al voelbaar tussen de takken. En zo, in die gemoedstoestand, kon het dus gebeuren dat ik onder een waterval ging staan die daar van drie meter hoogte  op mijn nek kletterde, dat ik mijn voeten stevig op de grond plantte en me schrap zette tegen het water, dat ik mijn armen naast me uitstrekte, dat ik het water aan weerszijden op mijn beide schouders voelde beuken, op mijn beide armen, helemaal tot aan mijn vingertoppen aan toe, dat ik mijn ogen sloot en dat ik ZEKER wist dat wat ik voelde een massage was van de grootste, breedste en meest gespierde knipogende engelen die ze er aan Gene Zijde voor vrij hadden kunnen maken op dat moment.

schilderij Dymph

Acryl op papier, 60 x 90 cm.

10 thoughts on “Dat krijg je van die heilzame baden

reageer

