Home

theepot tekening

Het is wel jammer, van die weekenddiensten van Man, want man, man, man, wat ben ik goed in weekend houden. Vooral nu ik weer werk, want dat heeft een tijdje platgelegen. Niks bijzonders hoor, gewoon u weet wel: eerst zwangerschapsverlof, dan dodelijke ziekte met goede afloop, een tijdje kraamverlof en tenslotte uitputtingsnasleepje van diezelfde ziekte van – pak ‘m beet – een jaar of twee. En dan het bedrijf weer een beetje vlottrekken als zzp’er, dat is ook niet zomaar gedaan. Maar goed, lezer: mijn maatschappelijke en economische deelname aan onze samenleving is sinds een maand of wat weer in kannen en kruiken, met drie dagen werken in de week. En wie door de week werkt, heeft in het weekend… weekend! Uitpuffen vereist natuurlijk, want werken is een hoop werk, maar o, wat lekker dat het onderscheid er weer is tussen werkdagen en vrije dagen. En wat zijn ze lekker vrij nu, die vrije dagen. Niet dat ik nu tijd voor mezelf heb trouwens, want eenieder die wel eens baby’s of peuters heeft grootgebracht weet – woehoehoe moehahaha gna gna gna- dat je nevernooitniet iets voor jezelf kunt doen tenzij het kinderwezen onder zeil is, maar toch. Hoewel je van het werk van peutermoederschap nooit weekenddagen hebt, levert dat weer heel andere ontspanning op. ’s Ochtends vroeg fietsen in de herfstzon bijvoorbeeld, terwijl jij liedjes zingt en hij alles (!) aanwijst wat hij onderweg ziet en dan een tijdje staan kijken bij een stoppelveld vol opvliegende zwarte kraaien. Wie denkt er nou aan om dat af en toe te doen? Peutermoeders! Of stoffen paddestoelen uit de kinderoven eten met zelfgeroerde tomatensaus van vilt en een toetje van imaginaire appelmoes met yoghurt uit een piepklein plastic poppenbekertje met een minuscuul lepeltje. Totdat het namaaketen je de neus uitkomt, want werken zul je, als moeder.

En als ik dan vrijaf heb van het moederwerk omdat het kuiken snurkt en ik vrijaf heb van het grotemensenwerk omdat de dag het weekend is, heb ik dubbel vrij.

Nu!

Dus zit ik op de schapevacht op de bank, schuif ik straks de laptop opzij en pak ik de kroontjespen en inkt. En schenk ik thee.

Koekje erbij?

theepot tekening

Oostindische inkt en kleurpotlood, 15 x 15 cm.

6 thoughts on “Da’s pas weekend

    • Hier, voor jou eentje met chocola. En kokoskruimels. Vind je vast lekker. Als je hem stevig vasthoudt, kun je er na een tijdje ook je vingers bij aflikken.

      En: ja. Fijn, in meerdere opzichten.

  1. Fijn, werken, dan zijn de dagen dat je niet werkt weer extra speciaal. Ik zou ze niet willen missen, mijn werkdagen.
    En als bonus is er een circus in het dorp en kijk ik dus in plaats van naar opvliegende kraaien, naar kamelen en olifanten op mijn vrije morgen met Kleine Man.

    Een heel fijn weekend gewenst.

reageer

