Home

Het was een bijzondere week. Zo vol verbondenheid. Met mezelf. Met familie, vrienden, kind, man. Bloed en liefde.

babydragen peuter

Alle tamme kastanjes in het bos waren vanochtend voor ons alleen. De regen en de wind bliezen alle andere mensen terug hun huisje in.

.
Mijn oma is 99. De woning waar ze nu woont, zal haar laatste zijn. Elke dag zit ze in de gemeenschappelijke ruimte, een fijne plek met fijn personeel. De haren gekapt, lippenstift op, altijd een ketting om haar hals en een broche op haar boezem. Altijd met een lach als we samen zijn, zij en ik. Tegenwoordig sneller moe dan anders omdat ze haar met medicijnen helpen om de onrust van de nacht wat te stillen, maar nog steeds haar oude zelf, vol humor, liefde en soms een sprankje – heerlijk herkenbare!- eigengereidheid en humeurigheid. Ze is niet boos, niet achterdochtig, zoals zoveel dementerende mensen. Ik weet wat ook helpt: ze krijgt van haar dochter elke dag – op afstand- energie gestuurd; helende, liefdevolle energie, de reiki van de kosmos die mij ook uit de handen stroomt en waar je zo blij en rustig van wordt. Ken je het niet, lezer, dat gevoel? Ik wens het je van harte.

Er kwamen peuters in het tehuis van mijn oma, om met de bejaarde mensen te schilderen. Peuterproject. Mijn oma trok twee strepen dwars over het doek en instrueerde de peuters dat ze niet binnen die lijnen mochten komen. Die ruimte was voor haar. Ik zie ze daar zo zitten, in gedachten. Oma in het midden, twee peuters aan weerszijden van de grenzen die ze trok. Haar leven stond altijd in dienst van anderen: van de ouders die ze verzorgde, van de man aan wiens zijde ze leefde, van de kinderen die ze grootbracht. Van de patienten die ze onder haar hoede had als verpleegkundige in de psychiatrie, van de leerlingen die ze tot aan haar pensioen in de klas had als onderwijzeres.

Nu is ze 99 en trekt ze twee lijnen op het midden van haar eigen canvas. Haar eigen ruimte. Zacht, vriendelijk, waardig. En zo vreselijk geliefd.

Dymph van der Gun

2 thoughts on “Bloed en liefde

reageer

