Home

Mijn keuken staat vol pruimenjam. Echt lezer, elke keer als ik thee wil zetten waad ik tot aan mijn navel aan toe door de friszoete, roodroze jam. Fingerlickin’ good! Die jam gaat hier elke dag met lepels door de romige, volle yoghurt van de biologische boer. Pure overvloed, als je het mij vraagt. Er zijn al foto’s van de jam onderweg naar dit blog, dus hou het in de gaten.

pruimen jam

Dat er van één boom letterlijk duizenden pruimen vallen… Overvloed!

.

De zegeningen van afgelopen weekend hebben allemaal te maken met overvloed. Het druipt de laatste tijd aan alle kanten langs de randen van de dag, overvloed.

We rollen in het licht van de zomer zo door naar de herfst, dit jaar. In de zomer vind ik hem te warm, maar nu… Een lage zon, bijna recht in je ogen, zodat je gedachten baden in het licht, terwijl de frisse koude wind van de herfst al langs je huid strijkt. En dan zitten met koffie en tevreden kijken naar het door man pas gemaaide gras.

koffie tekenen

Koffie en tekenen in het nazomerzonnetje. Mmmm.

.

Zaterdag ging ik schudden aan de pruimenboom bij ons nieuwe huis. We wonen er nog niet, nog een paar maandjes wachten, maar de pruimen mogen al wel mee naar mijn keuken. We harkten de grond onder de boom leeg zodat er geen gekneusde pruimen meer lagen, de verkoper van het huis en ik samen, wat is het toch gek, zo’n overgang naar een nieuw huis. Je hebt het al gekocht, maar er wonen nog andere mensen. Gelukkig wonen ze er met liefde zodat de plek ons al helemaal tegemoet straalt. Wat een rijkdom, zo’n nest voor ons en het kuiken, aan de randen van de boerenvelden, vlakbij de rivier. We schudden aan de volbeladen takken van de pruimenboom en plok, plok, plok deed het op mijn rug en aan mijn voeten en rondom dansten de paarse pruimen op het gras.

druiven trossen

En druiven! Als ik uit mijn keukenraam kijk, ben ik in Griekenland. Of Frankrijk.

.

De buren stonden op de stoep met een doos vol appels uit eigen tuin, de andere buren beloofden ons een fles zelfgemaakte wijn in ruil voor de grote trossen donkerblauwe druiven bij mijn keukenraam. Op de zondagochtendwandeling zie ik overal oogst-overvloed: er zijn bijna geen bloemen meer, maar de bermen staan vol met zaaddozen en in het bos hangen de bessen zwaar in de takken. ‘Vinden de merels wel lekker!’ roept peuter vanuit de draagzak op mijn rug. Waarop ons thuis ovencroissantjes wachten en een middagslaapje voor peuter en mama samen. Zegeningen te over, dit afgelopen weekend.

draagzak wandelen Boba

Dit was begin augustus. Het mais staat inmiddels manshoog.

.

En tenslotte was er het eerste jubileum van mijn blog met dagelijkse tekeningen: Elke dag een tekening. Hij bestond vrijdag een maand en precies op die dag kreeg ik de 50e twittervolger en had ik 50+ blogvolgers. Wat een liefde is dat, al die mensen die bij je komen kijken. Ik ga op dat blog door in het Engels omdat er ook veel buitenlandse volgers zijn. Voor mij zijn dit vingeroefeningen, kleine krabbels om de deur naar het tekenen open te houden en de drempel laag. De stroom die zo ontstaat nodigt uit tot meer, ook al vind ik er lang niet altijd de tijd en de puf voor.

a drawing a day

Elke dag een tekening op het tekeningenblog. Klik op de foto!

3 thoughts on “Einde-zomerse zegeningen

  1. Pruimenjam ruilen voor cranberryjam? Heb 20 potten in voorraad. Ook stoofperen wil ik wel ruilen. Allemaal overheerlijk en heel gezond fruit, het beste wat er te wensen valt.

  2. Heerlijk, die overvloed. Ik geniet in ieder geval volop van de herfstzon die we nog elke dag zo royaal krijgen. En van de nog bloeiende zonnebloemen in en rond de tuin, van de vlinders op de vlinderstruik.
    Wat leuk trouwens dat je nu al zo’n voorproefje hebt van jullie nieuwe stekkie door samen pruimen te oogsten.

reageer

