Home

De vorige eigenaren van onze pruimenboom hebben vier grote zakken pruimen bij ons afgeleverd. Niet te tillen, zoveel pruimen. Het contract is al getekend, voor overname van de boom, maar het duurt nog even voor hij ook echt aan ons wordt overgedragen. De takken waren dit seizoen zo zwaar beladen dat de verkopers ons maar wat graag alvast lieten meegenieten van de vruchten. Zoveel pruimen heb je niet één, twee, drie op, al eet je nog zo hard door. Vandaar die vier zakken zachte, paarse vruchten bij onze voordeur.

Het is toch raar, hoe dat gaat met de koop van zo’n boom. Het is een van de grootste aankopen in je leven en je zit er een behoorlijke tijd aan vast. Je gaat er een groot deel van je leven doorbrengen, bij zo’n boom, en je kinderen zullen er nog 15 jaar onder spelen. Een schommel aan de takken stel ik mij voor, of een hangmat. Misschien een kleine boomhut. En toch ga je er van tevoren alles bij elkaar welbeschouwd twee keer een uurtje naar kijken. Twee bezichtigingen en je hakt de knoop door. Voor een pruimenboom van ruim twee ton. Terwijl ik nota bene een paar schoenen van 100 euro al twee keer ga passen voordat ik beslis.

En dan weet je eigenlijk nog niet of je de goede beslissing hebt genomen. Dat weet je pas na de overdracht, als je er een tijdje hebt gezeten, bij zo’n boom. Hoe de buren zijn. Of je er lekker slaapt. Hoe het er voelt. Of er geen gekke zoem klinkt als je heel goed luistert.

We kregen er trouwens een ruim en licht hoekhuis bij. Plus een royale tuin. Een grote walnotenboom. Een garagebox. En, niet te vergeten, vrij uitzicht over het boerenland, helemaal tot aan de zonsondergang.  Al met al leek het ons dus een prima deal, die pruimenboom. En tot de overdracht, in december, eet ik alvast pruimenjam.

Pruimen Dymph illustrator

18 thoughts on “Een pruimenboom van ruim twee ton

  1. Ha die Dymph,
    Wat een leuk vooruitzicht, maar je pruimenboom kost geen 200.000 maar 100.000, je vergeet de walnotenboom.
    En dat vind ik toch ook een heel aantrekkelijk idee, Walntetaarten…….Jummie.

    Ik had nog niet eerder gereageerd, maar ik ben erg gecharmeerd van je tekeningen.
    Zeker die tekeningen waaraan je zit dat ze spontaan, en makkelijk zijn ontstaan. Waar je niet tot in het detail iets ‘dood’ tekent.
    Er zijn een paar illustraties waar dat gebeurd is. Ik meen me te herinneren die je in Zweden hebt gemaakt.
    Maar zo, zgn. uit de losse pols, prachtig.

    Ik vind ze eigenlijk wel passen in het tijdschrift FLOW en vergezeld van een door jou geschreven blog. Helemaal van nu.

    Een scheetje van een zoon heb je.

    Liefs Corrie

  2. Dymph, nog eentje, ik zie dat je mijn poes, aangevuld met kleurtjes van Teun, op je blog hebt staan.
    En alweer mooie schetsjes van jezelf!!!

    Ik bedoelde walnotentaart. In de haast maak ik tikfouten.
    Doei Corrie

  3. Inmiddels weet je hoe je pruimenjam maakt dus nu maar potjes verzamelen voor Dymph als je van plan bent jarenlang te genieten van zoveel pruimen in jullie boom. Ik hou me aanbevolen voor zo nu en dan een lekker potje jam.

  4. Ha Dymph, om jaloers op te worden, die pruimen lijken erg op die van de pruimenboom van onze Turkse buren die altijd net weg zijn als ze rijp zijn. Daar genieten wij dan graag van! En je ziet ze nooit in de winkel. Dus van harte met jullie pruimenboom en aanpalend huis! Verder geniet ik altijd erg van deze stukjes van je. Zo mooi verwoorden kan ik het niet. Dank je wel daarvoor.
    Tess

  5. En sluit me aan bij Corrie, die tekeningen zou je ergens moeten ´laten´.
    Het ongekunstelde is het mooist, en daarmee komen ze in de categorie waarmee ik op een eerder blog je woorden omschreef … 🙂
    (Het is lastig op de tekeningen apart te reageren, hoewel het eigenlijk niet hier hoort, daarom toch maar hier)

    • Dat is inderdaad een kunst! Soms is dat ook wat ik beoog met een tekening, soms niet. Dan ben ik iets heel anders aan het doen met het proces. Soms lukt wat ik beoog, soms niet. Het gaat om het doen, niet om het resultaat. Hoewel een fraai resultaat ook fijn is.

reageer

