Home

Ik ben rijk! Ik heb geen geld (en ook lang niet altijd puf), maar mijn leven is een zee van overvloed. Ik ben me er natuurlijk niet altijd van bewust, ik ben immers ook maar een mens en niet te vergeten een vrouw met maandelijkse hormonale roet-in-het-etengooiers, maar afgezien van die momenten van verontwaardiging over alles en verlies van perspectief op mijn eigen leven in het algemeen – kun je het nog volgen?- ben ik waarlijk een beker van overvloed. En als het me lukt om – ondanks alles wat eng is – mijn hart open te houden, heb ik een liefde te geven die begin noch einde kent en zie ik overal om me heen liefde stromen, naar mij toe en door mij heen. Dat stroomt maar, mensen. Alsof het niets is. Of, nee: alsof het alles is.

Kunstcollega, wijze vrouw, engel en verrukkelijk vriendinmens Ineke nodigde mij uit bij haar en haar (leuke) man in Londen. All inclusive. Waarop ik maar eens vlot riep – toch nog iets geleerd de afgelopen jaren – ‘Mij hoor je niet tegensputteren, ja graag, geen enkel bezwaar, kom maar hier met dat cadeau, wanneer gaan we?’

En zo vloog ik naar London. Kind- en manloos: voor het eerst in een jaar of vijf weer alleen op pad. En meteen was de ontroering terug, de verwondering, de frisse blik en de gewichtsloze geest die horen bij alleen onderweg zijn. (‘We vliegen! We landen! Alle mensen zijn mooi! Het is donker! Het is licht! Ik rijd in de auto! Ik sta stil! Ik loop! Een vliegveld! Een wolk! Een treinstation! Ik ben de weg kwijt! Koffie! Heeft iemand wel eens gezien hoe mooi alles eigenlijk is?’) Ik moest er deze keer wel een aantal voor- en nazorgmaatregeltjes bij treffen, in het kader van nog-steeds -niet-helemaal-hersteld-zijn-van-een langlopend ziektegevalletje-en-sindsdien-extreem hooggevoelig-heb-ik-dat-altijd-al-gehad-en-heb-ik-het-nu-pas-door?-mensen-kinderen-wat-komt-de-wereld-intens-binnen-het-is-maar-goed-dat-ik-heb-leren-aarden-en-mediteren-en-onderscheiden-wat-van-mij-is-en-wat-van-de-ander-en-meer-van-dat-soort-survivaltechnieken.’ Met van die gele oordoppen in reizen, bijvoorbeeld. Je moet ze eens naar je zien kijken, in de rij voor de douane.

Guiness rivier river Thames Londen London

Die mag je altijd wel voor mij bestellen. Dan weet je dat.

.

En in datzelfde kader – van de wereld is al hevig genoeg, laten we onze ziel maar zachtjes behandelen – deden vriendinvrouw Ineke en ik in Londen vooral wat ons zachtjes goed deed en lieten we de rest van de stad zijn bulderende gang gaan zonder ons. ’s Avonds aten en dronken wij lekker, van fish ’n chips tot Jamie Oliver en van kruidenthee op de bank tot Guinness aan de Thames, waar wij resideerden. ’s Middags bleven we rustig thuis, (ik in bad, met een tevreden geest, ziel, mind en vooral lichaam, wel een beetje vol in die tobbe maar ach) of lagen we onder een grote boom in een groen park (alwaar, ik zweer het je – er een eekhoorn op mijn kop pieste). En de ochtenden waren voor Tate Modern en de verrukkelijke Saatchi Gallery en meer van dat soort hedendaagse Linkse Hobby’s.

Geen shops, mensen. Niets kopen. En toch: wat een rijkdom.

Saatchi Gallery Londen London museum moderne kunst

Saatchi Gallery met de fijne tentoonstelling Paper

Saatchi Londen Yuken Teruya kunst museum

Yuken Teruya

Saatchi Londen Yuken Teruya kunst museum

Yuken Teruya

Saatchi Londen Yuken Teruya kunst museum

Yuken Teruya

Dymph Saatchi Gallery Londen kunst museum

Ik en Dawn Clements in Saatchi

Tate Modern Londen London uitzicht museum kunst

Koffie met muffins in Tate Modern. Alleen jammer van dat uitzicht.

9 thoughts on “Cadeautje Londen

  1. Goed zo. Ik maakte een week geleden te voet een tocht door de Algarve. Alleen en gedurende de 9 dagen geen ander mens gezien die door de heuvels en dorpjes liep, alleen oude boertjes en hun vrouwen. Geen reisverslag, geen spiegelreflex. Het was heel mooi.

    • Hee, Frank in da house! Daar word ik nou blij van.

      Zonder camera en geen reisverslag houdt je brein tenminste eens op steeds automatisch in logjes en en foto’s te denken. Dat vond ik ook een soort opluchting toen ik in between blogs was.

      Klinkt mooi, dat.

reageer

