Home

Op zondagochtenden komt alles altijd weer goed. Dan vergeet ik even de relatieperikelen die me zo dwars kunnen zitten (Heb je niet? Dan zal ik wel de enige zijn.), dan doet het lijf even niet meer moe en zeer en dan weet ik zeker dat het met alle andere dingen ook goedkomt. Werk en zo, en het huis. Of de bio-industrie en kindermisbruik. Alles waar ik wakker van lig. En ook, of vooral: waar de mens nou in het algemeen met zijn ziel naartoe moet, zo in een mensenleven. En hoe dat nou moet met de schijnbare tegenstelling tussen acceptatie en verlangen. Ziedend verlangen. (Wie daar antwoorden op heeft mag mij even bellen). Dan weet ik zeker dat het goedkomt of, veel beter nog: dat het allemaal niets uitmaakt. Niets. Er is niets aan de hand en het maakt ook allemaal niets uit. Ook niet alle dingen die zo pijn doen. Er is niets aan de hand.

Draagzak babydragen draagdoek

En hoe dat nou komt kan ik echt niet uitleggen maar het is elke zondagochtend hetzelfde: als ik het kuikentje op de rug hijs en met Man aan mijn zijde de blubber opzoek – of dat nou langs de rivier is, zoals vandaag in de Millingerwaard, of in de velden rond Groesbeek of in het bos bij Beek – dan komt het genoegen door de dikke zolen van mijn wandelschoenen gekropen, helemaal door mijn benen omhoog, om zich in alle cellen van mijn lijf te nestelen en dan tevreden om zich heen te kijken. Genoegen als een warme deken aan de binnenkant. Of nee: als zachtheid en ruimte. Of nee: als een wilg aan de binnenkant. Met ruisen en ritselen en krachtige energie en zachtjes meeveren in de wind, zonder drukte, zonder angst. Met wortels. Dan sta ik als een boom.

Millinger Theetuin

Millinger Theetuin

Dymph van der Gun

4 thoughts on “Voeten in de blubber, kuikentje op de rug

  1. Prachtig beschreven en – met uitzondering van jouw kuikentje – heel herkenbaar….kon je het gevoel maar vasthouden gedurende de week….

    • Ja… Maar het is wel weer op te roepen. Vooral als je de ervaring op het moment zelf heel bewust beleeft. Dan neem je het mee in je systeem en wordt het op een of andere manier geinternaliseerd.

reageer

