Home

Ik ken haar al ruim 20 jaar, mijn Zweedse vriendin in Stockholm. In de winters kwam ik er voor de sneeuw en in de zomers voor het licht, de stad en het zomerhuis in het bos. Ik nam mijn werk mee en woonde vier keer een lange, lichte zomer in de flat van haar ouders, maakte er vrienden, ontmoette er de stad en leerde er Zweeds spreken. Ik kwam er thuis.

Iedere zomer vierden we Midsommar, de midzomernachtsviering, met een groep vrienden, ergens buiten de stad. Vaak met veel alcohol, soms met zwemmen in de ijzige Oostzee en altijd met een traditionele Midsommarmaaltijd, drankliederen en aardbeien met slagroom.

trol Zweden

Zweden huis

Haar kinderen zaten met slierten nat haar op de steiger van het meer, in hun blootje, aan de bosrand daar bij hun zomerhuis, en ik kan aan niemand uitleggen wat er gebeurt met Zweeds licht dat weerkaatst van Zweeds water en wat dat doet met je gemoed.

Zweden water

En deze keer was het mijn kind, was het zijn natte blonde haar dat om zijn gezicht kleefde en waren het zijn voeten vol Zweeds zand toen hij een appeltje zat te eten op de grote handdoek op het gras, aan de bosrand, bij zijn moeder. En het was zijn blonde haar waarvoor ik de midzomerkrans vlocht. Eindelijk plukte ik dit jaar Midzomerbloemen met mijn dierbare Zweedse vriendin en vlocht ik ze met haar tot een krans, voor op het hoofd van mijn eigen zoon.

bloemenkrans midzomer Zweden

2 thoughts on “Midzomer in Zweden

  1. Jouw schrijven doet me verlangen om eens een midzomerviering in Zweden te doen. Mooi zoals ze daar deze tradities behouden hebben en hoe jij dat ervaart!

reageer

