Home

Zijn jullie er nog? Of zijn jullie net op vakantie nu ik weer terug ben? Ik was in Zweden, mensen. Bijna 4 weken. Ik heb er zoveel mirakelse dingen over te vertellen dat ik niet weet waar ik moet beginnen. Daarom nu eerst: in Zweden kun je ook tekenen. Heel fijn, gewoon met je eigen inkt en kroontjespen en kleurpotloden.

Zien? Komt’ ie.

tekenen Zweden

Kennismaken

Het eerst huisje stond in Stockholm. Daar tekende ik kleine figuurtjes: een koetje van keramiek en een zwart houten schaapje. Tekenen begint voor mij met kennismaken. Ik tast mijn onderwerp af met lijnen en kleuren. Mijn pen zoekt in de ruimte waarin ik ga scheppen naar de vormen van wat ik ga tekenen. Als tastende vingers op een gezicht, of als de beitel die in een steen naar een beeld zoekt. Dan komt het onderwerp tevoorschijn, begint het zich af te tekenen op papier. En als ik er op die manier kennis mee heb gemaakt,  weet ik ook of ik ermee verder wil. Of ik een tekening van zal maken of niet. Het fijne van de kennismaking is dat het resultaat er niet toe doet. Het object is er in mijn scheppingsruimte immers nog niet: ik mag er eerst naar op zoek.

Tekenen Zweden

Huisje in het bos

Het tweede huisje stond in het bos. Ik zat er ’s ochtends in de tuin om bloemen en planten te oefenen. Het magische aan tekenen is dat het alleen kan plaatsvinden in een soort absoluut hier en nu. Een speldenprik in tijd en ruimte waarin alles gereduceerd wordt tot wat er wil stromen. De buitenwereld wordt precies zo klein als de omvang van mijn lichaam. De binnenwereld wordt zo ruim als de geest waarmee ik de tekening binnenstap. (Alleen de Zweedse muggen wisten me toch nog te vinden op die plek…) 

Bloemen tekenen Zweden

Smultron: eerst tekenen, dan opeten.

 

Het derde huisje stond aan de kust. Het zat vol met liefde. Er stond een ouderwets schrijftafeltje bij het raam.

Tekenen in Zweden

Tekenen raafIk tekende er raven, net zoals een tijdje geleden op de kunstacademie. Ik maakte een kleine tekening voor onze gastvrouw. In het antiekwinkeltje aan de overkant van de straat vond ik een zwart lijstje. Zo’n ouderwetse, ovaal, met bollend glas. Een mooi plaatje was het, tegen de gecraqueleerde lak van het schrijftafeltje.

Tekenen Raaf
Ik was daar het liefst nog heel lang blijven zitten.
Tekenen Zweden
Zweden, mensen.
Pompiedom…
Waar is mijn hoofd? O ja, nog in Zweden. Bij mijn hart.

Wil je de tekeningen zien die ik er heb gemaakt voor mijn portfolio? Kijk maar op mijn website. Voor wie dat heel leuk vindt en de volgende keer niks wil missen: als je je inschrijft voor de nieuwsbrief, blijf je op de hoogte van nieuw werk.

14 thoughts on “Tekenen in Zweden

  1. dat klinkt als een heerlijke vakantie *zwijmelt weg bij de foto’s en tekeningen*
    En zo mooi omschreven, hoe je met een tekening begint. Ik krijg er spontaan weer moed van om ook weer eens iets voor mezelf te maken.
    Nog een paar daagjes en dan ook hier vakantie voor mij.
    En nu dan nog ook ruimte en tijd voor mezelf maken in die paar weken.

    • Gewoon lekker klooien op papier. Dat is immers jouw ruimte, daar kan alles.
      En dat lijkt me een goed plan: ruimte en tijd maken voor jezelf op vakantie. Doen!

  2. Je mag mee hoor! Ik zou instappen op de tweede dag: dan hebben we Disneyland Parijs al gehad en vertrekken we richting de Dordogne, naar een huisje met zwembad en zonder WiFi 🙂

  3. Wat prachtig, je tekeningen. En je tekst! Ben net terug uit Griekenland en daar voor het eerst van mijn leven getekend. Ziet er niet uit, maar het opgaan in wat je ziet en wat er op papier komt is een ervaring!

    • Dank!
      Tekenen in Griekenland, ook niet gek…
      Dat is het ook; ongeacht het resultaat; een cadeautje aan jezelf, lekker zitten tekenen. En als er dan ook nog iets uitkomt waarvan je voelt dat het klopt of dat je het zo bedoelde of dat je het gewoon mooi vindt, dan is het helemaal fijn.

reageer

