Home

Wij wonen in een huis dat niet van ons is. Dat wil zeggen: het staat te koop en wij huren het tijdelijk, tot we ons droomplekje elders hebben gevonden. Part of the deal met de verkopers is dat we huis en tuin in originele staat laten en goed onderhouden. Lijkt me redelijk. Nadeel is wel dat ik dan niet loos kan gaan in de tuin. Mens, wat heb ik toch een droomplannen voor mijn tuin… Je moest eens weten. Maar goed. Wat dus wel kan, zijn ingrepen van tijdelijke aard, zoals weelderige bloemgroei in een verder behoorlijk ‘nette’ tuin. Vorige zomer is dat goed gelukt met cosmea, zinnia en Oostidische kers. Deze zomer gooi ik er ook nog een handvol goudsbloemen en een paar zonnebloemen bij. Ik blij met een bloemenzee en verhuurders blij omdat je er in de herfst niets meer van ziet.

1

mijn bloemenzee van vorige zomer

.
Binnen voorkiemen lukte vorig voorjaar prima en leverde planten op die eind mei, na de laatste kans op nachtvorst aan de grond, in de tuin meteen een goede start hadden en de hele zomer door miljoenen bloemen opleverden.

109

meehelpen met de bloempotjes

.
En dit jaar… dit jaar… (o, heilige maagd Maria en alle engelen bij elkaar, wat een feest), plantte ik de zaadjes met mijn zoon. 19 maanden oud en een ware tuinier in de dop. Hielp echt mee, keek en luisterde aandachtig, voelde voorzichtig aan aarde, zaadjes, potjes en water, onthield alle nieuwe woorden in één keer en hielp me bij het tweede soort zaadjes zelf herinneren aan de reiki die ik de zaadjes nog even geef voor ik ze in de aarde laat verdwijnen. Voor extra kiemkracht. Stel je voor: straks, ooit, heb ik dan eindelijk mijn tuin en dan krijg ik er zo’n aandachtige genieter en goede helper als bonus bij. Ik voel me zo verbonden met dat kind, mensen. Hij is een oude vriend van mij.

110

scheppen met je eigen schep. “Zand: nee. Aarde.”

111

pauzeren met een appel en rozijnen

112

zaadjes

113

samen water geven

.
En verder heb ik het lutje potje een sopje gegeven, klaar voor een nieuw seizoen buiten slapen, ’s middags. Geen idee of hij het weer wil, maar het is de moeite van het proberen waard.

114

lutje potje

11 thoughts on “Tuinieren met een dreumes

  1. 🙂 doet me denken aan mijn allereerste herinnering als baby. In de tuin kijkend naar die joekels van een cosmea’s met hun harige sprieten. Pas 30 jaar later ontdekte ik dat het hele lieve, kwetsbare bloemen waren en niet die grote griebels van toen. Het wonder van de natuur! Geniet ervan, schoonheid.

    • Heee Janneke, schoonheid yourself. Wat leuk dat je komt lezen. Grappig, dat. Ik dacht meteen: mijn vroegste herinnering is een negatieve, als het ware om het traumagehalte ervan, maar dat geldt voor jou dus ook. Grote griebels met harige sprieten? Gruwelijk!
      Ik vind ze prachtig. Zo licht en dansend, zo mooi en zacht… Als ik een bloem mocht kiezen, zou ik cosmea willen zijn.

  2. Zo fijn lijkt me dat, zo’n lutje potje. ’t Gaat er bij ons niet meer van komen. De slaapkamers zijn vol, dus geen kleintjes er meer bij en Kleine Man is z’n middagdutjes bijna ontgroeid.
    En heerlijk hè, tuinieren met z’n tweetjes! Wij gaan hier ondertussen al met z’n drietjes aan de slag.
    Veel succes met je bloemen zee dit jaar. En ook met het vinden van jullie droomhuis. Misschien kun je daar ook wat Reiki naartoe sturen.

    • Dus als je een groot huis zou hebben met 14 slaapkamers…

      En reiki naar dat huis? Mens, wat een goed idee. Want ook al weet ik nog niet waar het staat, het is natuurlijk al wel ONS huis! Dank je!

      • Een huis met veertien slaapkamers! Whoeha! Waarschijnlijk ben ik dan elke avond zo moe van al het poetsen en verstoppertje doen met Kleine Man en Meis in zo’n enorm kasteel, dat ik ’s avonds om negen uur al als een blok in slaap val, komen er nog geen kleintjes van.
        Nee hoor, ’t is klaar, goed zo als het is.
        Eén slaapkamertje extra, hoe klein dan ook zou ik op het moment graag willen, maar dan helemaal voor mezelf, ikke alleen, stilte en rust, alleen voor mij … die andere tien mag iemand anders hebben dan.

  3. Pingback: Tuinieren met een dreumes (2) | haal adem. glimlach.

reageer

