Home

Het is een thema, dat. Maak je eigen kleur. Allereerst in de fysieke wereld, op het meest voor de hand liggende niveau. Iedereen snakt nu immers naar zon en warmte, toch? Het is begin april en ook al lengen de dagen: het warme, felle licht blijft nog uit. De zegeningen van de afgelopen week heb ik voor mijn eigen genot dan ook nog maar eens besprenkeld met licht en kleur. Confetti op mijn eigen leven, als het ware, powered by PhotoShop.

102

mijn lievelings voor in het weekend: natuurwandeling met man en kind

103

zegening met stip gestegen: buitenkoffie in de winterjas

104

mijn moeder stuurde een kaart van Paula Modersohn-Becker. ontroerend mooi.

105

kleur, kleur, kleur op tafel. bloemenkrijgzegening.

106

Pauline (klik op foto) stuurde een hanger die ontploft van lentekleur. dank je wel!

.
Het is ook mijn thema in de binnenwereld, op een voor anderen minder zichtbaar niveau. Hoe maak ik mijn eigen kleur? Hoe grijp ik mijn eigen licht? Geluk is je eigen verantwoordelijkheid, elk moment van elke dag: de theorie ken ik inmiddels. En de gereedschapskist zit vol instrumenten om mee aan de slag te gaan. In mijzelf, om ons heen, in onze rijke samenleving. Verlichting, wijsheid, helen en leren worden je van alle kanten aangereikt. Maakbaar geluk: er is geen ontkomen meer aan. En toch valt het niet mee, dat. Je eigen kleur. Een miljard zegeningen in mijn leven, mensen, en toch kan ik regelmatig mijn confetti niet vinden.

Ik begin gewoon weer klein. Ik luister naar mijn man.
Ik laat het ziedende verlangen even.
Ik omarm wat er is.

101

wollen vogeltje maken. pure magie, als je het mij vraagt. (klik op foto)

10 thoughts on “Over kleur maken en hoe de confetti kwijt kan zijn

  1. Ik maak mijn eigen concettideken nu, zal je zo op twitter een foto sturen. Er mee bezig zijn, telkens een ander kleurtje kiezen maakt me gelukkig.

    • Wat is dat een goed gevoel, he? Gewoon iets moois maken? Met je handen? Materiaal voelen, kleuren zien, vaardige bewegingen voelen ontstaan. Soms denk ik wel eens dat ik mijn leven zwaar zou moeten vereenvoudigen, reduceren tot… dat. Geluk in eenvoud, in ambacht.

  2. Die kaart van Paula Modersohn-Becker, prachtig. Helemaal als je weet hoe het met haar is afgelopen. Laatst zagen wij een expositie van haar werk in Museum Belvedere in Oranjewoud. Mooi.

    Ook mooi aldaar: Jan Mankes. In de categorie aanraders.

    • De kaart komt ook uit het Belvedere. En Mankes is er ook zo eentje, ja. Zo stil en zacht en zo ontroerend mooi. Er staat een egeltje van hem op mijn werkkamer, een houtsnede geloof ik. Ik wil er snel ook eens heen, Belvedere. Nooit geweest.

  3. Ik heb de tentoonstelling van Paula Modersohn-Becker ook gezien, vond het erg somber, alle schilderijen gemaakt in een arm somber veengebied in het Moor van Duitsland. Wordt je niet vrolijk van als je kleuren wilt zien.

    • Ik kende al een aantal werken van haar, ik vind het heel mooi. En niet somber. Wel verstild. Niet uitbundig, inderdaad.
      Maar ik ben dus heel blij met je kaart!

  4. wow, mooi omschreven weer. Die buitenwereld is nog eens snel gevuld met kleur. En leuk dat ik daar ook een beetje kleur aan toe mocht voegen.
    En de binnenwereld, poeh ja, die is een stuk lastiger vaak. Ik wens je in ieder geval heel veel kleine mooie momenten toe van het weekend om van te genieten.

    liefs, Pauline

  5. Vandaag dwarrelde er ineens confetti naar beneden en naar binnen toen ik jouw berichtje las en nu ik naar dit lieve vogeltje kijk dat naar het licht vliegt voel ik het weer. Dank je,
    warme groet sas

reageer

