Home

‘Vóór we beginnen, wil ik een pleidooi houden voor de scheet’. Aldus mijn yogajuf. ‘Want het kan zo zonde zijn als je tijdens een massage of meditatie niet tot diepe ontspanning komt of als je je tijdens een yogaoefening niet optimaal kunt uitrekken en inspannen omdat je alleen maar bezig bent met de scheet die je niet wilt laten’. Een scheet is gewoon lucht die eruit moet. Natuurlijk en noodzakelijk, zou je kunnen zeggen, hoewel sociaal ongewenst. Ik laat ze nog steeds niet, tijdens de yoga, op een of andere manier is het nooit nodig geweest, maar wat me wel erg oplucht is het feit dat het er in die yogalessen wel mag zijn, als het nodig is. Die scheet.

Les 3 van de Spoedcursus Plezier die ik deze weken volg op het wereldwijde interweb – voor een sprankelend leven! – ging over de wisselvalligheid waar je als vrouw aan ten prooi valt. Dat we er allemaal last van hebben en dat het volledig – wetenschappelijk – verklaarbaar is maar dat niemand er echt op zit te wachten, inclusief wij vrouwen zelf. Net als de scheet, dus, u voelt hem al aankomen: natuurlijk en noodzakelijk maar sociaal ongewenst. Met als gevolg dat we als vrouwen niet alleen last hebben van de wisselvalligheid zelf – variërend van geen keuzes kunnen maken in een restaurant tot aan humeurschommelingen op een schaal van euforisch goedgemutst tot out-of-control-de-weg-kwijt woedend of verdrietig – maar ook nog eens van het schuldgevoel dat we erover koesteren tegenover anderen en het oordeel dat we erdoor vellen over onszelf.

Ik weet daar alles van, van wisselvalligheid. Ik noem het vaak mijn emotionele achtbaan en ik vind het zelf niet altijd zo grappig als dat klinkt. En hoe vaak heb ik al niet geroepen: ‘Ik voel alleen in pieken en dalen’? Heeeeel boos/verdrietig/onzeker maar daardoor aan de andere kant gelukkig ook heeeeel blij/enthousiast/gelukkig? En meestal roep ik dat om het aan een ander uit te leggen. Omdat ik vind dat ik verantwoording af moet leggen. Omdat ik zie dat de kracht van mijn emoties – zowel negatief als positief – mensen soms zo afschrikt. Dus ik dek me in en als dat niet lukt sla ik mezelf voor mijn kop. Dat ik het mezelf – en de mensen om me heen- zo moeilijk kan maken.

Ik heb de hele week rondgelopen met dit thema en wist deze keer niet goed wat ik ermee moest of wat ik erover zou schrijven. Tot ik me realiseerde dat dat kwam omdat het zo dichbij komt, dat dit echt over míj gaat. En toen kwam de synchroniciteit mij te hulp. Ik las een blog van een relatietherapeut die mannen uitnodigt niet langer bang te zijn voor de emoties van hun vrouwen en die vrouwen verzekert dat het normaal is dat ze af en toe in een draak veranderen. In plaats van vuur te spuwen tegen mijn lief omdat ik me weer eens rot voelde, heb ik hem een paar dagen geleden alleen gevraagd me stevig vast te houden. Waarop ik me eraan over kon geven en hij me – na een flinke knuffel- naar bed stuurde omdat ik eigenlijk gewoon  helemaal door mijn energie heen zat. En voilá, het slechte gevoel was een halve dag later verdwenen. Alles is tijdelijk. En tenslotte riep de tegeltjeswijsheid op het labeltje van mijn Yogithee deze week voor de 100e keer tegen mij dat ik mededogen met mezelf mag hebben. Met als enige verschil dat ik het deze keer begreep. Het mag er zijn. Ik mag mijn wisselvalligheid omarmen.

98

6 thoughts on “Pleidooi voor de scheet

  1. Ik drink die thee vaak in de klas.
    De kinderen zijn altijd benieuwd
    wat er op het labeltje staat.

    Ik laat ook vaak stille scheten in de klas.
    En geef een kind de schuld mocht dat nodig zijn.

  2. O, dank je! Ik zag vandaag nog aan de blik in de ogen van mijn lief dat ik weer eens opeens over the top deed. Oops, I did it again.

reageer

