Home

In Groningen schijnt altijd de zon. Tenminste, als ik al mijn Groningse vrienden en mijn Groningse moeder moet geloven. Elke dag krijg ik berichten over blauwe luchten en een stralend zonnetje, terwijl ik hier in de polder vlakbij Nijmegen al weken leef onder een strak, grijs wolkendek waar maar ternauwernood wat piezelig licht doorheen filtert. Het bereikt mijn ogen nauwelijks, dat licht. Ik loop op mijn laatste winterse lichtreserves, mensen, hierzo in ons zuidelijke deurp.

In het weekend zat er dus ook niets anders op dan beide Mannen dik in te pakken en boswaarts te gaan. Als het dan toch grijs en donker moet zijn, dan kun je maar beter zorgen dat je voelt dat je leeft: ijzige wind op je wangen, de benen tussen de bomen omdat dat zo lekker helpt aarden en lopen maar. Als je Zoon op een besneeuwd bospad even uit de draagzak haalt, blijkt hij een soort geleid projectiel te zijn die met een grote boog steeds opnieuw het bos in rent. Blaadjes wil hij voelen onder zijn voeten: dikke lagen bevroren blaadjes die knisperen en ritselen.

De keukenvloer ligt nu bezaaid met denneappeltjes. Dat was gister dus pannekoeken bakken met struikelgevaar voor eigen leven.

Verder werd Zoon afgelopen weekend anderhalf jaar. Ik besloot in dat kader eens te inventariseren welke woorden hij actief spreekt. En met ‘actief’ bedoel ik dan niet dat hij mijn woorden perfect herhaalt of dat hij ze passief kent, oftewel op een plaatje kan aanwijzen waar de poes is of instructies kan opvolgen. (‘Ga je veger maar even pakken, dan kun je zelf de bal onder de bank vandaan halen’.) Met actieve woordenschat bedoel ik woorden die hij uit zichzelf gebruikt, meerdere malen. (Ook al klinkt ‘rozijntje’ weliswaar nog als ‘ijnje’ en ‘prullenmand’ als ‘pampam’). In drie dagen rolde er een lijst van 100 woorden uit. En toen ben ik maar opgehouden met opschrijven. Wat gaat het ineens snel! Ik vermoed dat hij in een taalontwikkelingsfase zit, want ik kan er niet tegen schrijven. Er rollen elke dag weer nieuwe woorden uit. Ik smelt en smelt en smelt, mensen. Ik vorm langzaam een zachte poel van geluk op de keukenvloer, rondom de rondslingerende denneappels. Mijn zoon praat.

aan – aardappel – appel – auto – baby – bad – bal – ballon – banaan – bank – bed – beer – beneden – blad – blauw – bloem – Boba – boekje – boem – boom – boot – boter – buik – buiten – bus – daag – daar – denneappel – deze – die – douchen – duif – duim – haan – haren – hond – huis – ja – jas – kaars – kabouter – bimbam – koe – kraan – lamp – lepel – libelle – luier – maan – mama – mandarijn – molen – mond – motor – mouw – muts – muur – nat – nee – neus – niet – één – oh-oh – oma – op – opa – open – paard – pap – papa – pauw – peer – pen – pindakaas – pink – plafond – poes – pop – prullenmand – rozijntje – slab – sleutel – speen – stoel – streepjes – tanden – Teletubbies – televisie – Teun – thee – Timo – tractor – trein – trui – ui – uil – uit – vis – vliegtuig – woef – zand

95

7 thoughts on “Ik vermoed een Gronings complot

  1. Oh heerlijk een complot theorie! Ik weet niet hoe het vandaag in Nijmegen is of in Groningen maar hier, nog iets verder naar het zuiden hebben we in ieder geval een stralend blauwe lucht vandaag.
    Ik ben erg benieuwd welke woorden Zoon op gaat pikken van het weekend. Er zijn plannen genoeg zo te zien. Onze kleine man werd in december twee en bouwt ondertussen aardige zinnen. Maar ik heb hier ook nog een lijstje hangen dat ik afgelopen zomer maakte van een stukje van zijn actieve woordenschat. Heerlijk als ze beginnen te kletsen. Bij ons worden ze “twee” talig opgevoed. Zowel in het Limburgs als in het Nederlands, wat tot heerlijke brouwsels en zinsbouwsels leidt. Maar ook gewone woorden worden heerlijk verbasterd. Zo heeft hij de laatste tijd erg veel interesse in de ‘navelknipper’ om z’n ‘navels’ te knippen.

    Geniet maar lekker van je kleine kletsmajoor.
    Liefs, Pauline

    • Ik vind het echt amazing, hoe snel het ineens gaat. Hij begrijpt alles – echt alles – en herhaalt woorden feilloos. En die actieve woordenschat groeit elke dag weer met een aantal woorden. Mijn mond valt steeds open van verbazing, sinds afgelopen week.
      Zo lief, dat kletsen!
      De plannen voor het komende weekend zijn vooral van Groningse aard, dus wie weet wat dat nog oplevert aan taalkunst.
      Leuk dat jij je kinderen naast het Nederlands ook met het dialect grootbrengt.

reageer

