Home

(Vervolg van Deel 1)

In de loop van de weken die volgden op die eerste pijnsignalen, ontwikkelde ik het HELLP-syndroom, een ernstige variant van wat in de volksmond zwangerschapsvergiftiging wordt genoemd. De letters van de Engelse afkorting staan voor de symptomen: Hemolysis, Elevated Liver enzymes, Low Platelets. Dat betekent een verhoogde afbraak van rode bloedcellen, een verstoorde leverfunctie en een tekort aan bloedplaatjes, wat de bloedstolling ontregelt. Het gevolg is dat je hoge bloeddruk krijgt en dat je lever, nieren en placenta niet meer goed werken. Verder komen je hele vaatstelsel en centrale zenuwstelsel onder druk te staan. Baby en moeder hebben het daar flink moeilijk mee en als je erg ziek wordt, is het voor beiden levensbedreigend.

Het goede nieuws is dat je er iets aan kunt doen: bevallen. Zodra de placenta uit je lichaam is, is het gevaar geweken en kun je gaan herstellen. Er kwam dus een moment waarop het beter was om te bevallen dan om mijn lichaam nog zieker te laten worden. Dat zou gevaar opleveren voor de baby, maar ook voor mij. En wat zou Zoon nou hebben aan een zieke – of dode – moeder? Het slechte nieuws was, dat dat dat kritieke moment niet samenviel met het voldragen van mijn zwangerschap.

illustratie voor het geboortekaartje

.

Ik mocht eerst nog drie weken los rondlopen met zwangerschapshogebloeddruk en werd daarna alsnog met mijn dikke buik opgenomen op High Care met HELLP. Na twee weken opname werd besloten dat ik te veel gevaar begon te lopen en dat Zoon beter kon komen. Zo kwam hij zes weken eerder ter wereld dan wij hem verwachtten. Ik liet met mijn zieke lijf noodgedwongen een deel van de zorg voor hem over aan anderen en bleef – na een paar dagen bedrust – 24 uur per dag bij hem. Ik kan alleen al boeken volschrijven over wat een opname met je doet, ziek zijn, een onvoldragen zwangerschap. Over je overgave aan de medische molen en het leven op een zaal. Over overprikkeling en pijn. Over medicatie. Over dingen uit handen moeten geven die je zo vreselijk graag anders zou doen. Beter. Intuitiever. Over de artsen en verpleegkundigen waar je mee te maken krijgt. Waar je het mee moet doen of -in sommige gevallen- waar je het goddank mee mag doen. Over een spoedkeizersnede. Over je kind in de couveuse. Maar ergens in de hoeken van mijn bewustzijn zweefde altijd het besef dat waar ik het meest onder leed, mijn eigen verzet was. Verzet tegen wat was. Dus gaf ik zo veel mogelijk mee en zocht ik met mijn verzwakte lichaam – samen met Man- vooral zachtheid en liefde en elkaar vasthouden. Voor mezelf, voor hem en voor dat kleine, stille mensje dat in het ziekenhuis zomaar in ons leven was verschenen.

Wat we in die tijd ook gevoeld hebben aan zorgen, wat we ook anders hadden willen doen, hoezeer ik ook dacht voortdurend tekort te schieten: het doet er uiteindelijk niet toe. Iedere ziel kiest de sterren waaronder hij geboren wordt. Wat de beweegredenen van dit kind ook waren: dit waren zijn ouders, dit was de juiste plek en dit was het goede moment. Hij kwam ter wereld tijdens een aardbeving van 4,5 op de schaal van Richter.

Hij sliep, dronk, groeide. We kregen hem na drie weken mee naar huis.

69

(lees verder in Deel 3 en Deel 4, slot)

8 thoughts on “Een verhaal. Deel 2: ziek zijn

    • Jemig Maz, zo had ik die foto nog niet bekeken. Ik ben alleen maar gehypnotiseerd door die voetjes. Mijn handen zijn altijd behoorlijk pezig en dooraderd, maar hier zien ze er inderdaad enigszins uitgemergeld uit…
      En dat je blij met ons bent, weet ik. Dat is zo voelbaar! Heerlijk!

  1. Wat een heftigheid. Blij dat ik voordat ik aan het lezen begon al wist dat alles goed is met jou en je zoon. En deze zinnen neem ik mee: ‘Maar ergens in de hoeken van mijn bewustzijn zweefde altijd het besef dat waar ik het meest onder leed, mijn eigen verzet was. Verzet tegen wat was.’

  2. Oh wat fijn, dat jij toen al besefte dat elke ziel zelf kiest waar en wanneer hij geboren wordt. Het zal je hebben geholpen om te berusten en je verzet te staken. Mens wat kan jij schrijven. Knuffel.

reageer

