Home

blogboostIn bad hoor ik mijn hoofd maar denken. Ik laat mijn tijdschrift voor wat het is omdat ik helemaal niet in dat hoofd wil zijn. Toch lukt het me ook niet om in het lichaam te zijn of in de buik, in de ruimte van stille aanwezigheid, van presence, waar ik toch steeds sneller naartoe kan schakelen, al is het vaak maar voor een paar tellen. Ik denk aan thuiskomen, aan de slaapkamer van mijn oude huis, waar ik zo thuis was, en aan ons huis nu. Van thuiskomen in het huis en willen thuiskomen in de wereld rol ik naar de gedachte dat thuiskomen in mezelf alleen een kwestie hoeft te zijn van me herinneren wie ik ben. En als ik dan denk: Je hoeft je alleen ‘te herinneren wie je bent’ in plaats van ‘jezelf te worden’, bevalt het me hoe de eerste gedachte inwaarts gaat in plaats van uitwaarts/voorwaarts, zoals de tweede. En met die inwaartse beweging (Hoe komt het toch dat achteraf opschrijven de helderheid van het moment zo moeilijk te reconstrueren maakt? Er komt aankleden tussen, koffie maken om te gaan zitten met het opschrijfboek, man en onweerstaanbaar kind, gedachten, zintuigen, een telefoontje en dan… Hoe ging dat nou net in bad? Wat wilde ik nou zo graag vastleggen? Wat was nou dat plotselinge inzicht? Wat was er nou ineens in-zicht?) beland ik  – en dit is de nieuwe ervaring – zomaar door de grenzen van mijn lichaam heen ineens binnenin mijn lijf. Waarbij ‘ik’ binnenin mijn lichaam ben beland en het lichaam iets anders is dan ‘ik’. Dat voelt anders dan de momenten van presence van voorheen. Daarbij zocht ik een plaats in het lichaam om mijn bewustzijn naartoe te verplaatsen. Dan reisde ik omlaag tot ik in mijn buik aankwam en voelde ik hoe ik het hoofd had verlaten of richtte ik bij het lopen mijn volle aandacht op mijn voetzolen om me te helpen gronden. Maar daarbij ontstond geen onderscheid tussen ‘ ik’ en het lichaam. Met andere woorden: ik was nog steeds mijn lichaam. Los te komen van het lichaam leek altijd tegengesteld aan wat ik wilde omdat ik uit mijn hoofd wilde en daarom juist mijn lichaam opzocht, de zintuigen inzette, het voelen, het huizen in de buik, het aanwijzen van de energiestroom. En dat ik dan nog steeds mijn lichaam was, betekende dus identificatie met mijn lichaam. Ik legde nu mijn handen op mijn benen, trok mijn knieën op, keek naar mijn buik met het litteken dat rimpelde onder water en zag mijn lichaam ineens voor het eerst als iets waar ik in huis, als een dierbare vriend(in) die mij ten dienste staat, maar separaat van mijzelf. Als mijn tempel, zo je wil. En dit is weer zo’n fijn moment dat weten in het hoofd (‘mijn lichaam is mijn tempel’) WETEN is geworden: beleven-weten, deurtje-open-weten, zijn-weten. Kennen. Waarop ik ineens een diepe liefde voel voor dat lichaam. Dat ontroert me enorm. Dat lichaam is dat lichaam (niet-ik) en huisvest mij, herbergt mij, houdt mij geborgen. Ik dacht altijd dat ik ervan hield, maar in identificatie ermee was ik er blij mee en trots op. Ik zorgde er altijd heel goed voor maar voel nu, nu het niet-ik is geworden, pas liefde. Ik beloof dat lijf meer zorg en dankbaarheid.

Ik voel me een stuk lichter.
57

5 thoughts on “Ik ben mijn lichaam niet

    • Hoi Sanneke. Ik bedoel ook niet dat ik geest en lichaam scheid. Het mooiste leven is met geest en lichaam in perfecte balans. Het gaat meer over identificatie met je lichaam – of niet, dus. Wat ‘ik’ is.
      Ik schreef dit stukje trouwens in een tijd dat ik door mijn lichaam gekluisterd was. Een beetje vergelijkbaar met jou, nu.

      En ja, je geest is vrij. Dat knalt uit al je logjes en tweets. Een ware inspiratie.

    • Hoi Sannah, dank je wel. Weet je dat ik dat soms zelf ook vind? Hahaha! Dan lees ik terug wat ik schrijf en ben ik stomverbaasd over hoe de woorden zelf op hun plek zijn gevallen. Precies wat ik bedoelde.
      Wat fijn dat je leest.

  1. Pingback: Een verhaal. Deel 4: beter zijn | haal adem. glimlach.

reageer

