Home

blogboostIk heb een kleine kudde Dalapaardjes. De paardjes zijn door de moeder van mijn Zweedse vriendin met de hand geborduurd. Ik ken die vriendin nu 20 jaar en haar ouders hebben mij talloze keren grenzeloze gastvrijheid betuigd. Dankzij hen heeft mijn liefde voor Zweden en voor Stockholm kunnen ontkiemen en 20 jaar kunnen rijpen. Ik ben er zo vaak geweest en mocht er zo lang verblijven… Ik ken de stad als mijn broekzak. Ik ken het van maandenlange zomers vol licht en van koude, winterse weken met sneeuw en duisternis. Die stad inspireert. De energie van dat land maakt je licht en de mensen zijn er… bijzonder. En liefdevol. Na de geboorte van Zoon werd er een grote envelop thuisbezorgd. Een handgemaakt speelkleed met geborduurde Dalapaardjes. Het bracht heel dat land zomaar weer mijn huis binnen. Kleurrijke folklore, hart voor aandacht en oog voor design. Vermengd met al mijn herinneringen aan de afgelopen 20 jaar en warme vriendschappen.

55

Als het kleed er niet ligt, vraagt Zoon soms of ik het neer wil leggen in zijn speelhoek. Hij gebaart en brabbelt net zo lang tot ik hem snap. Dan gaat hij erop zitten en wijst met een uitgestoken wijsvinger elk paard afzonderlijk aan. En daarna een specifiek bloemetje in het patroon van de stof.

Dat kind gaat mee naar Zweden. Zoveel is zeker.

54

5 thoughts on “Zweedse paardjes

reageer

