Home

blogboostIk ben aan het werk, mensen. Ik zit dus ook niet dit logje te tikken. Heus niet. Ik heb de grote, stoere microfoon aangezet en allerlei knopjes getweakt. Snoertjes aangesloten, montageprogramma gestart. Ik ben een luisterboek aan het inspreken. As we speak. Ik zit dus nu ook geen logje te schrijven, tijdens werktijd. Heus niet. Ik zorg dat ik mijn voeten voel en mijn ademhaling met mijn buik doe, zodat mijn stem ontspannen en natuurlijk klinkt. Ik haal rustig adem, op de goede momenten tussen de zinnen. Tussen de alineas laat ik een wat langere stilte vallen, om even de rust weer te pakken. Die langere pauzes kunnen achteraf, in de montageronde, gemakkelijk aangepast worden. Ik zit nu dus ook geen logje te tikken, of foto’s bij mijn logje te zoeken. Ik ben aan het werk. Heus. Ik lees de tekst hardop, zorgvuldig rekening houdend met de markeringen die ik bij een eerste lezing heb aangebracht. Zo weet ik waar ik op moet letten bij het voorlezen: zijn er woorden die nadruk nodig hebben? Zijn er woordgroepen die ik een beetje bij elkaar moet houden tijdens het lezen? Heb ik de grote lijnen van de tekst in de smiezen zodat de zinnen elkaar op een natuurlijke manier opvolgen en er geen haperingen in het verloop van het verhaal komen? Ik lees en spreek in, en ik zit nu dus niet te bloggen in de tijd van de baas. Heus niet, ook al zou dat heel goed kunnen omdat ik hier zelf de baas ben.

50

Ik luister vervolgens heel zorgvuldig naar de opname. Ik zoek niet alleen naar versprekingen of naar plekken waar de intonatie de verkeerde kant op is gekropen, maar ik kijk ook of het vloeit, of mijn stem natuurlijk klinkt en of het – ook zonder dat je de tekst kent of meeleest – een verhaal is dat je bij de hand meeneemt en waar je graag naar luistert. In de montage wordt het alleen nog maar mooier, als de ruis verdwijnt en alle open eindjes afgerond worden. Ik zit lekker te werken, mensen. Heus.

8 thoughts on “Ik lees, u luistert

  1. Ja, haha.. Tekenfilms inspreken: lijkt me ook superleuk!
    Dymph: heerlijk om je blogjes te lezen. Prachtig hoe je door je taalgebruik het alledaagse bijzonder weet te maken. Kunstje bewust leven! X

reageer

