Home

blogboostAls ik mediteer, zit hij geconcentreerd te spelen, vlakbij me. Af en toe gluur ik even tussen mijn wimpers door om te zien of alles nog in orde is, maar eigenlijk is het niet nodig. Hij zit stukjes speelgoed in en uit een bekertje te doen en gaat daarna een tijdje aan de sjouw met een paar knuffels die in de zithoek rondslingeren of met de afstandsbedieningen. Alleen op de momenten dat Man hier ook rondloopt of in de keuken bezig is, laat hij zich afleiden en kruipt hij ervandoor. Dan kom ik terug van mijn zachte plek vanbinnen, sta op en onderschep hem voor hij bij de no-go-area aankomt van hete pannen, scherpe messen en heen-en-weergeren tussen koelkast en gootsteen.

Als hij klaar is met zijn spel, komt hij me zoeken. Dan klimt hij op me, steevast hetzelfde. Hij komt recht voor me zitten en trekt zich aan me op. Hij houdt zich vast aan de hals van mijn trui zodat hij zijn beide voeten op mijn bovenbenen kan zetten. Ik haal mijn handen uit mijn schoot en hou ze achter hem, voor het geval hij zijn evenwicht verliest, maar verder blijf ik zitten zoals ik zit. Benen gekruist, rug gestrekt, schouders laag, ogen gesloten. Ik vind het ook een prettige uitdaging om niet alleen stil te blijven zitten, uiterlijk, maar mijn aandacht ook in het bijzijn van anderen werkelijk bij mezelf te houden. Iedere ademhaling opnieuw concentreren op het binnenin in plaats van het rondom. Zelfs als ik toch helder blijf waarnemen wat er om me heen gebeurt. Dan staat hij met beide voetjes op mijn bovenbenen. Hij houdt zich vast aan mijn schouders en mijn kleren, zoekt zijn balans. Even voel ik verder niets. Dan, heel zacht en heel precies, zijn mond op de mijne. Als ik zit te mediteren, komt mijn zoon van 15 maanden mij kussen.

48
4 thoughts on “Mama mediteert

    • Ja, heel fijn om hem dan ook zo te zien verstillen. Zo zie je maar dat je alleen maar hoeft voor te doen wat je je kinderen wilt leren. Ik ben heel benieuwd hoe het verder gaat!

reageer

