Home

Vogels aan het plafond

Boven de box hangen vogels. Niet dat Zoon ooit in de box speelt, hoor. Misschien hoogstens vijf minuten per week. En dat ook alleen als hij na de eerste minuut toevallig vier minuten lang vergeet dat hij niet in de box wil spelen. Maar de vogels  zijn voor hem, en hij vindt ze mooi. Als hij ernaar wijst, moet ik er even tegenaan tikken zodat ze gaan draaien, en als ik hem optil, rinkelen we samen aan de belletjes die eronder hangen.

Voor wie dat ook wil…
voeg ik een heuse montageplaatjeinstructiebouwfoto bij. Ik heb de vogels gewoon van dik ribbelkarton gemaakt. Ik pakte dat karton eigenlijk alleen om even een proefmodel te maken, maar ik vond de vorm in één keer goed en vond dat stevige en slordige van het ribbelkarton eigenlijk wel stoer. Dus zo zijn ze geworden. Knip of snijd een lijf plus een paar vleugels en een staart met een gleuf, en je schuift ze zo in elkaar.

montageplaatjeinstructiebouwfoto

De spanwijdte van de vleugels is 30 cm. Ik heb met een oogjestang oogjes gemaakt vlak achter de vleugels, om de vogels aan op te hangen. En omdat ze toen niet in evenwicht waren (ze duikelden voorover of achterover), heb ik onderaan nog een oogje gemaakt om een gewichtje aan te hangen. En het derde oogje is… eh… het oogje. Als gewichtjes heb ik halfedelstenen genomen: rozenkwarts en bergkristal*. Ik heb ze met gouddraad vastgemaakt, met een goudkleurig belletje eronder. (En aan het belletje kun je zien welke kleur jurk ik aan had toen ik de foto nam.) De gekleurde vormen op het lijf en de staart van de vogels zijn afgeleid van de ronde stenen. Ze zijn gemaakt van uitgeknipt papier en geverfd met acrylverf, net als het karton van de vogels. Maar als je de basisvorm van de vogels eenmaal hebt, kun natuurlijk elke vorm of kleur gebruiken. En als je geen verf hebt, beplak je ze gewoon met kleuren en plaatjes uit tijdschriften. Of met glitter, doe eens gek. Ze hangen hier aan visdraad aan het plafond, maar als je ze aan een tak hangt, heb je een mobile.

*Niet alle halfedelstenen zijn geschikt voor kinderen. Rozenkwarts kan wel heel goed: dat heeft een heel zachte uitstraling. Handig om te weten als je stenen zoekt voor boven de box of op de kinderkamer.

_____________________________________________________________________________________
Toevoeging 17/08/2013: Het blijkt (uit mijn statistieken) dat dit blog heel vaak wordt gevonden op zoekwoorden die naar dit berichtje leiden: over het maken van kartonnen vogels. Ga jij deze vogeltjes ook proberen te maken en vind je het leuk om dat hier te laten zien? Laat dan een reactie achter met een link naar je foto’s. Ik ben heel benieuwd. Veel plezier! Dymph
12 thoughts on “Vogels van karton

  1. Elke blog van jou is verrassend. Deze met de vogels vind ik heel leuk. Ik heb ze zien zweven boven de box en je wordt er echt blij van.
    Groet Tineke

  2. Pingback: Spelen | haal adem. glimlach.

reageer

