Home

Ik zat met mijn lief in mijn oude stamkroeg in Utrecht. Gister, toen we van onze boekhouder terugkwamen, blij dat die zich weer over onze jaarrekeningen en aangifte buigt. Kroegpoes Leo lag op de vensterbank te slapen. Het was er druk en vol – was er ook een festival?- en er was veel lawaai. Mensen maken decibellen als ze zitten te praten en de jazz en de melkschuimer deden de rest. Wij zochten op de kaart naar wat we wilden eten – ik een maaltijdsalade met brood en een Westmalle dubbel, hij een focaccia met geitenkaas en een koffie verkeerd. En toen ik dan bij de bar ging staan om mijn bestelling door te geven en ik zag de lampen en de gekleurde ruiten en de donkere tafels en ik voelde aan mijn ogen hoe al die dingen geruisloos bij me naar binnen gleden omdat ik ze al honderden malen zo had gezien, samen met de geuren en geluiden en het gevoel van verheugen op een nachtelijk gesprek of de krant op een stille dinsdagmiddag – toen schoten me de vlinders door de buik dat ik er weer even was.

De enige plek in Utrecht die ik echt mis, nog steeds mis, sinds mijn vertrek ruim drie jaar geleden. Alles kun je vervangen bij een verhuizing naar een nieuwe stad, maar niet een stamkroeg. Want een stamkroeg is per definitie een plek waar je vele, vele malen bent geweest. Daar hebben je zintuigen zich alles eigen gemaakt. Daar staan de gesprekken die je er hebt gevoerd geschreven in het hout van de tafels. Daar druipen je tranen nog van de spiegel in het toilet. Daar hangt de opgestoken hand van de barman als een geest boven de bar; een afdruk in de tijd van al die keren dat je er over de drempel naar binnen stapte.

Langzame middagen met Leo

One thought on “Springhaver

reageer

