Home

Mijn zoon slaapt in het konijnenhok. Boven zijn slaapplek zit een merel in de kleine boom en ernaast woont een spin. Ik wijs hem de dieren aan. Hij maakt een geluidje, hetzelfde geluidje dat hij maakt als hij de poes ziet lopen of als hij bloemen ziet. Ik leg hem op het schapenvachtje en hij pakt zijn slaappopje en speen. Ik maak het hok dicht. Als ik wegloop, draait hij zich nog even op zijn buik om me na kijken. Dan pakt hij zijn knuffelvos en speelt ermee tot hij in slaap valt.

Het ‘hok’ is geen echt konijnenhok, maar een buitenslaaphuisje voor baby’s. In Scandinavië staan ze op kinderdagverblijven. Daar liggen de kinderen er zelfs bij strenge vorst in te slapen, warm ingepakt. In Groningen hebben ze ze ook. Daar heet zo’n huisje een ‘lutje potje’. Mijn zoon van elf maanden doet er elke dag twee slaapjes in. Hij slaapt er dieper en langer dan binnen. Ik kan het me voorstellen, met al die frisse lucht. Hij laat zich in slaap sussen door bewegende blaadjes en de geluiden van de tuin en de straat.

Lutje potje

Het slaaphuisje heeft drie dichte zijkanten en een voorkant van gaas die je eruit kunt tillen. De bovenkant is ook van gaas en daar valt een houten klep overheen die ik op een kier kan zetten of helemaal open kan doen. Aan de ene kant van het huisje zitten twee zwenkwielen en aan de andere kant twee handvaten. Zo kan ik hem neerzetten waar ik wil en kan ik hem van de regen of wind wegdraaien.

Als Zoon wakker wordt, kan hij de blauwe regen en de roze bloemen voor het huisje zien bewegen in de wind. Ik blijf nog even uit zijn gezichtsveld. Ik weet dat ik hem kan laten liggen tot hij me roept. Soms blijft hij nog een tijd liggen spelen en dommelen. En soms zet hij meteen een keel op. Want na het slapen heeft hij dorst, en dorst kan niet wachten.

7 thoughts on “Lutje potje

  1. Zijn er ook lutje potjes voor grote mensen? Ik wil ook. En ik weet zeker dat Zoon dat gevoel van in het lutje potje liggen zich altijd zal herinneren. Ik voel het al.

    • Ik denk dat jouw lief wel een groot lutje potje voor jou wil timmeren. Voor onder jullie plataan.
      En over Zoon: ik hoop dat hij er over een tijdje als peuter zelf naartoe dribbelt omdat hij er zo graag in ligt te slapen.

  2. Hier hebben ze ze ook op het kinderdagverblijf, wat zal het heerlijk slapen. Mijn dochter had dit weekend haar zinnen gezet op slapen in het hondenhok bij vrienden in de tuin. Ze durfde nog ook en sliep heerlijk.

  3. Pingback: Tuinieren met een dreumes | haal adem. glimlach.

  4. Pingback: Blog v/d maand: Dymph van der Gun - Tuinadressen | Tuinieren.nl

  5. Pingback: De tuin zo vlak voor de winter | haal adem. glimlach.

reageer

